GÖBELOVÁ, Irena, Pavel HUMPOLÍČEK a Aleš KUBĚNA. Ovlivnění pozornosti a exekutivních funkcí specifickou pohybovou aktivitou (DDR) u dětí středního školního věku s diagnostikovanou hyperkinetickou poruchou. SPFFBU. Řada psychologická (P). Annales psychologici. Brno: Masarykova univerzita, 2010, roč. 58, P 14, s. 19-35. ISSN 1211-3522.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Ovlivnění pozornosti a exekutivních funkcí specifickou pohybovou aktivitou (DDR) u dětí středního školního věku s diagnostikovanou hyperkinetickou poruchou
Název česky Ovlivnění pozornosti a exekutivních funkcí specifickou pohybovou aktivitou (DDR) u dětí středního školního věku s diagnostikovanou hyperkinetickou poruchou
Název anglicky Effects on attention and executive functions of specific physical activity (DDR) of children in middle school age diagnosed with hyperkinetic disorder
Autoři GÖBELOVÁ, Irena (203 Česká republika, domácí), Pavel HUMPOLÍČEK (203 Česká republika, garant, domácí) a Aleš KUBĚNA (203 Česká republika).
Vydání SPFFBU. Řada psychologická (P). Annales psychologici. Brno, Masarykova univerzita, 2010, 1211-3522.
Další údaje
Originální jazyk čeština
Typ výsledku Článek v odborném periodiku
Obor 50100 5.1 Psychology and cognitive sciences
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Kód RIV RIV/00216224:14210/10:00047607
Organizační jednotka Filozofická fakulta
Klíčová slova česky hyperkinetické poruchy; ADHD; pozornost; exekutivní funkce; vliv pohybové aktivity Dance Dance Revolution; NEUROP
Klíčová slova anglicky hyperkinetic disorders; attention; executive functions; influence of the movement activity Dance Dance Revolution; programme Neurop II
Změnil Změnil: PhDr. Pavel Humpolíček, Ph.D., učo 11191. Změněno: 17. 1. 2013 09:10.
Anotace
Článek se zabývá problematikou hyperkinetických poruch a jí příbuznou americkou diagnostickou kategorií ADHD. Je zaměřena zejména na otázky narušené pozornosti a exekutivních funkcí. Zdůrazněno je pojetí těchto funkcí v rámci neuropsychologických modelů hyperkinetické poruchy/ADHD, které usilují o komplexní vysvětlení vztahů a souvislostí mezi jednotlivými psychickými funkcemi. Výzkumná část se věnuje experimentu zaměřenému na sledování vlivu specifické pohybové aktivity na pozornost a exekutivní funkce u dětí s hyperkinetickou poruchou/ADHD oproti dětem bez této poruchy (ve věku 9–12let). Využity byly neuropsychologické testy počítačového programu Neurop II (autor: Dr. Laco Gaál) a jako pohybová aktivita byla zvolena pohybová interaktivní hra Dance Dance Revolution. Porovnávány jsou výkony dětí ze skupin podle klinického i podle experimentálního rozdělení. Specifický vliv pohybové aktivity se prokázal pouze v testu pozornosti, nikoli v testu exekutivních funkcí.
Anotace anglicky
The article explores the issue of hyperkinetic disorders and the relating American diagnostic category of ADHD. It focuses on the problems of impaired attention and executive functions. The conception of these functions is emphasized within neuropsychological models of a hyperkinetic disorder/ADHD, the purpose of which is to give a complex explanation of relations among various mental functions. The research part of the article deals with an experiment focused on examining the influence of a specific movement activity on attention and executive functions of children with a hyperkinetic disorder/ADHD as opposed to children without the disorder (aged 9-12). Neuropsychological tests of the programme Neurop II (by Dr. Laco Gaál) have been used and the movement interactive game Dance Dance Revolution has been chosen as a movement activity. A specific impact of a movement activity on the performance of children has been proved in the attention test only not in the one of executive functions.
VytisknoutZobrazeno: 23. 5. 2024 16:22