C 2010

Matchmaking Advertisements and Societal Values

VLČKOVÁ, Jitka

Základní údaje

Originální název

Matchmaking Advertisements and Societal Values

Název česky

Seznamovací inzeráty a společenské hodnoty

Autoři

VLČKOVÁ, Jitka (203 Česká republika, garant, domácí)

Vydání

1. vyd. München, Languages in the Integrating World, od s. 175-188, 14 s. LINCOM Studies in Communication, 2010

Nakladatel

Lincom Europa

Další údaje

Jazyk

angličtina

Typ výsledku

Kapitola resp. kapitoly v odborné knize

Obor

60200 6.2 Languages and Literature

Stát vydavatele

Německo

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Kód RIV

RIV/00216224:14210/10:00047624

Organizační jednotka

Filozofická fakulta

ISBN

978-3-86290-200-2

Klíčová slova anglicky

Stylistic Analysis; Linguistic and Cultural Integration; Societal Values

Štítky

Příznaky

Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 3. 5. 2011 16:25, PhDr. Jitka Vlčková, Ph.D.

Anotace

V originále

Matchmaking advertisements are texts which are created by laymen, who, in the attempt to attract the right partner, present themselves in ways which reflect the recognized societal values.The paper examines data taken from Czech newspapers Mlada fronta and Lidove noviny and contrasts them with The Times, The Guardian and The Observer over the period of 15 years, i.e. from 1990ies to 2010.British advertisers put stress on appearance, sometimes using expressions that are common in commercial advertising (stunning blonde). The ads in Czech point more to character qualities and interests. Both British and Czech advertisers demonstrate reluctance to permanent bonds (marriage).

Návaznosti

GA405/07/0652, projekt VaV
Název: Integrace v jazycích - jazyky v integraci
Investor: Grantová agentura ČR, Integrace v jazycích - jazyky v integraci