2010
Inspirational sources of Franz Eckstein and their utilization for the fresco painting of the Chapel of Pernštejn Castle
LUKEŠOVÁ, HelenaZákladní údaje
Originální název
Inspirational sources of Franz Eckstein and their utilization for the fresco painting of the Chapel of Pernštejn Castle
Název česky
Inspirační zdroje Františka Ecksteina a jejich využití ve výmalbě kaple na hradě Pernštejně
Autoři
LUKEŠOVÁ, Helena (203 Česká republika, garant, domácí)
Vydání
1. vyd. Brno, "Ani spolu, ani bez sebe..." : Interdisciplinarita v dějinách umění, od s. 83-90, 8 s. 2010
Nakladatel
Masarykova Univerzita Filozofická fakulta Seminář dějin umění
Další údaje
Jazyk
angličtina
Typ výsledku
Stať ve sborníku
Obor
Umění, architektura, kulturní dědictví
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Kód RIV
RIV/00216224:14210/10:00047708
Organizační jednotka
Filozofická fakulta
ISBN
978-80-904654-1-1
Klíčová slova česky
František Řehoř Ignác Eckstein; kvadraturní malba; iluzivní architektura; cupola finta; kaple Obrácení Sv. Pavla na hradě Pernštejně; Andrea Pozzo; Michael Václav Halbax; Paul Decker.
Klíčová slova anglicky
Franz Gragor Ignaz Eckstein; quadrature painting; illusory architecture; cupola finta; Chapel of Conversion of St. Paul in the Pernštejn Castle; Andrea Pozzo; Michael Wenzel Halbax; Paul Decker.
Štítky
Změněno: 20. 10. 2016 14:26, doc. Mgr. Pavel Suchánek, Ph.D.
V originále
The paper deals with formal inspirational sources and the background of fresco works of Franz Eckstein (1689?-1741). Although Eckstein's artistic education was not reliably clarified yet, his works reflect influence of the works of the Roman and Bolognese school of painting. As was stated many times before, Eckstein's biggest source of inspiration was the work of Andrea Pozzo (1642-1709). From the preserved Eckstein's works, the utilization of the popular Paul Decker's handbook is also evident. The survey of the most important inspirational sources is amended with an analysis of their utilization, especifically on the example of the fresco painting in the Chapel of Pernštejn Castle (1716). The article points out the fact that among the further Eckstein's sources of inspiration was also the fresco work of the painter's stepfather Michael Halbax (1661?-1711), whose influence on Eckstein's formation has been mentioned so far only in general statements.
Česky
Předložená studie je věnována formálním východiskům a inspiračním zdrojům freskařské tvorby významného moravského představitele malby iluzivní architektury v 18. století, Františka Ecksteina (1689?-1741). Přestože dosud nebylo uspokojivě objasněno Ecksteinovo umělecké školení, z jeho prací je nejvíce patrný příklon k dílům římské a bolognské malířské školy. Jak již bylo mnohokrát prokázáno, největším Ecksteinovým inspiračním zdrojem byly práce jezuitského malíře Andrey Pozza (1642-1709). Z dochovaných realizací Františka Ecksteina je patrné rovněž využití grafického alba Fürstlicher Baumeister oder Architectura Civilis (1711) norimberského mědirytce Paula Deckera (1677-1713). Přehled nejvýznamnějších inspiračních zdrojů je doplněn analýzou jejich využití v malířově rané tvorbě, konkrétně na příkladu fresky v kapli Obrácení sv. Pavla na hradě Pernštejně (1716), přičemž největší pozornost je zaměřena na iluzivní architektonickou složku malby. Malíř vycházel především z Pozzových vzorů, které však částečně obměnil. Článek poukazuje na skutečnost, že k dalším zdrojům inspirace Františka Ecksteina patří nejen spis Paula Deckera, ale také freskařské dílo malířova nevlastního otce Michaela Halbaxe (1661?-1711), jehož vliv na Ecksteinovu tvorbu byl dosud připomínán pouze obecnými tvrzeními.