2011
Dialogické struktury ve výukové komunikaci na druhém stupni základní školy
ŠEĎOVÁ, Klára, Roman ŠVAŘÍČEK, Zuzana MAKOVSKÁ a Jiří ZOUNEKZákladní údaje
Originální název
Dialogické struktury ve výukové komunikaci na druhém stupni základní školy
Název anglicky
Dialogical Structures in Educational Communication in Secondary Schools
Autoři
ŠEĎOVÁ, Klára (203 Česká republika, garant, domácí), Roman ŠVAŘÍČEK (203 Česká republika, domácí), Zuzana MAKOVSKÁ (203 Česká republika, domácí) a Jiří ZOUNEK (203 Česká republika, domácí)
Vydání
Pedagogika, 2011, 0031-3815
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Článek v odborném periodiku
Obor
50300 5.3 Education
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Kód RIV
RIV/00216224:14210/11:00049745
Organizační jednotka
Filozofická fakulta
Klíčová slova česky
výuková komunikace; struktura; iniciace; replika; zpětná vazba
Klíčová slova anglicky
classroom communication; structure; initiation; reply; feedback;
Štítky
Příznaky
Recenzováno
Změněno: 18. 11. 2014 11:46, prof. Mgr. Klára Šeďová, Ph.D.
V originále
V této studii ukazujeme na základě terénního empirického výzkumu strukturu výukové komunikace na druhém stupni základní školy. Strukturou rozumíme způsob uspořádání komunikační situace – aktéry komunikace a komunikační spojení mezi nimi. Jak uvádí Samuhelová (1988), jde o to: 1) kdo se komunikace účastní; 2) kdo komunikaci iniciuje; 3) od koho ke komu směřuje tok informací; 4) jak četné je komunikační spojení mezi aktéry; 5) jaké vztahy mezi aktéry existují. V tomto pojetí je zajímavý důraz na vztahy coby atributy komunikačních struktur a s ním spojený předpoklad, že při změně typu komunikační struktury se mění i vztah mezi účastníky komunikace (Samuhelová, 1988).
Anglicky
This article examines the structure of educational communication in secondary schools. We are prevalently interested in dialogical structures. Our decision has also been influenced by the percentage representation of the communication structures in the classroom: dialogical structures amount to 48 percent while the teacher’s monological communication only amounts to 13 percent. The rest of all the communication is taken up by explaining organisational matters (23%) and by other structures such as reading, taking notes, presenting etc. The results of the research can be divided into two parts: teacher initiated communication and pupils’ initiated communication. Communication initiated by the teacher is a clear example of the I-R-F structure.
Návaznosti
GA406/09/0752, projekt VaV |
|