ŠEĎOVÁ, Klára, Roman ŠVAŘÍČEK, Zuzana MAKOVSKÁ a Jiří ZOUNEK. Dialogické struktury ve výukové komunikaci na druhém stupni základní školy. Pedagogika. 2011, roč. 61, č. 1, s. 13-34, 21 s. ISSN 0031-3815.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Dialogické struktury ve výukové komunikaci na druhém stupni základní školy
Název anglicky Dialogical Structures in Educational Communication in Secondary Schools
Autoři ŠEĎOVÁ, Klára (203 Česká republika, garant, domácí), Roman ŠVAŘÍČEK (203 Česká republika, domácí), Zuzana MAKOVSKÁ (203 Česká republika, domácí) a Jiří ZOUNEK (203 Česká republika, domácí).
Vydání Pedagogika, 2011, 0031-3815.
Další údaje
Originální jazyk čeština
Typ výsledku Článek v odborném periodiku
Obor 50300 5.3 Education
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Kód RIV RIV/00216224:14210/11:00049745
Organizační jednotka Filozofická fakulta
Klíčová slova česky výuková komunikace; struktura; iniciace; replika; zpětná vazba
Klíčová slova anglicky classroom communication; structure; initiation; reply; feedback;
Štítky rivok
Příznaky Recenzováno
Změnil Změnila: prof. Mgr. Klára Šeďová, Ph.D., učo 23233. Změněno: 18. 11. 2014 11:46.
Anotace
V této studii ukazujeme na základě terénního empirického výzkumu strukturu výukové komunikace na druhém stupni základní školy. Strukturou rozumíme způsob uspořádání komunikační situace – aktéry komunikace a komunikační spojení mezi nimi. Jak uvádí Samuhelová (1988), jde o to: 1) kdo se komunikace účastní; 2) kdo komunikaci iniciuje; 3) od koho ke komu směřuje tok informací; 4) jak četné je komunikační spojení mezi aktéry; 5) jaké vztahy mezi aktéry existují. V tomto pojetí je zajímavý důraz na vztahy coby atributy komunikačních struktur a s ním spojený předpoklad, že při změně typu komunikační struktury se mění i vztah mezi účastníky komunikace (Samuhelová, 1988).
Anotace anglicky
This article examines the structure of educational communication in secondary schools. We are prevalently interested in dialogical structures. Our decision has also been influenced by the percentage representation of the communication structures in the classroom: dialogical structures amount to 48 percent while the teacher’s monological communication only amounts to 13 percent. The rest of all the communication is taken up by explaining organisational matters (23%) and by other structures such as reading, taking notes, presenting etc. The results of the research can be divided into two parts: teacher initiated communication and pupils’ initiated communication. Communication initiated by the teacher is a clear example of the I-R-F structure.
Návaznosti
GA406/09/0752, projekt VaVNázev: Komunikace ve školní třídě
Investor: Grantová agentura ČR, Komunikace ve školní třídě
VytisknoutZobrazeno: 3. 6. 2024 13:44