2009
"Hovadí a věci bezdušné" ve službách barokního kazatele
MAROUŠKOVÁ, VladimíraZákladní údaje
Originální název
"Hovadí a věci bezdušné" ve službách barokního kazatele
Název česky
"Hovadí a věci bezdušné" ve službách barokního kazatele
Název anglicky
Beasts and Spiritless Objects in Baroque Preaching
Autoři
MAROUŠKOVÁ, Vladimíra (203 Česká republika, garant, domácí)
Vydání
Bohemica litteraria, Brno, Masarykova univerzita, 2009, 1213-2144
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Článek v odborném periodiku
Obor
Písemnictví, masmedia, audiovize
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Kód RIV
RIV/00216224:14210/09:00047796
Organizační jednotka
Filozofická fakulta
Klíčová slova česky
kazatelství homiletika symbol symbolika
Klíčová slova anglicky
preaching homiletics symbol symbolism
Změněno: 18. 4. 2011 11:32, Mgr. Vladimíra Maroušková, Ph.D.
V originále
Článek se věnuje symbolismu a obraznosti v českých barokních kázáních. Sanží se ilustrovat fakt, že symbolika je velmi důležitou, ba dokonce zcela zásadní součástí homiletických textů. Symbol poskytuje textu nejen duchovní hloubku a argumentační oporu, ale i zřejmou literární hodnotu. Kazatelé často využívali symboliky zvířat a rostlin především pro jejich jednoduchost, průhlednost, tradici a širokou škálu možných variací. Význam symbolu je zpravidla založen na textu biblickém, nebo pochází již klasické literatury a mytologie. V druhém případě je v mnoha ohledech symbol i přesto uchopen a modifikován biblí. Studie se zaobírá obecnými tedencemi užívání symbolu v barokní homiletice a snaží se ukázat, že kazatelé v jistém ohledu respektovali tradiční ukotvené významy symbolů, přízpůsobovali je ovšem jak svému vyjádření, tak i potřebám a schopnostem posluchačů.
Anglicky
This study deals with symbolism and imagery as a whole in the texts of Czech baroque homiletics. It works on an assumption that a symbol is a very influential, if not one of the basic, component of the way a sermonic text is composed, as well as of the character of the text in general. The symbolism of animals and plants has been often used by preachers mainly due to its simplicity, transparency, tradition and a range of content. The meaning of symbols is either based on the Bible or it comes from antique literature and mythology; if this is the case, the symbol is again re-modified by the Bible. As a consequence, there has been a strong tendency to combine symbols with quotations from the Bible in sermons, since it makes a strong impression on the listeners/readership. The study treats the synthesis of images and tendencies of the usage of symbol in baroque sermons. One of the suggested conclusions can be the fact that preachers, to a certain extent, respect the traditional perception of symbols, yet they adjust its processing according to their art and ideas preferences, as well as according to the requirements and perception skills of their listeners.