2011
Hodnotová dimenze učitelského vzdělávání
HORKÁ, HanaZákladní údaje
Originální název
Hodnotová dimenze učitelského vzdělávání
Název anglicky
The Value Dimension of Teacher Education
Autoři
HORKÁ, Hana (203 Česká republika, garant, domácí)
Vydání
prvé. Trnava, Hodnoty a ich odraz vo vysokoškolskom vzdelávaní. Pedagogika ActualiS II. od s. 9-14, 6 s. 2011
Nakladatel
Univerzita sv. Cyrila a Metoda v Trnave
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Stať ve sborníku
Obor
50300 5.3 Education
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání
tištěná verze "print"
Kód RIV
RIV/00216224:14410/11:00052346
Organizační jednotka
Pedagogická fakulta
ISBN
978-80-8105-224-8
Klíčová slova česky
Hodnoty; výchova k hodnotám; kompetence hodnotová – životně-orientační; hodnotová dimenze pedagogické přípravy; formativní vliv pregraduální profesionální přípravy; didaktika sociálně-afektivní výchovy; biofilní orientace vzdělávání
Klíčová slova anglicky
Values; value education; value competence – life priorities; value dimension of teacher education; formative influence of undergraduate professional training; methodology of social-affective education; biophiled orientation of education
Změněno: 25. 8. 2013 09:08, doc. PaedDr. Hana Horká, CSc.
V originále
Současná škola stanovuje jako prioritu výchovu k hodnotám. Autorka poukazuje na možnosti uvádění žáka do světa významů a hodnot pod zorným úhlem utváření jeho vztahu k přírodě. Zamýšlí se nad biofilní (propřírodní) orientací vzdělání, která umožní nejen hodnotové cítění a komplexní myšlení uctivé k přírodě, ale i studium člověkem vytvářené kultury. Konkretizaci hodnotových zřetelů školního kurikula provádí učitel, kompetentní zprostředkovávat poznání o přírodě a kultuře, o smysluplnosti a významech lidského chování a aktivit a vhodně motivovat a funkčně propojit cíle afektivní s kognitivními. Proto je zařazeno pojednání o hodnotové kompetenci učitele a možnostech jejího utváření. Na příkladech pedagogické přípravy na PdF MU konkretizuje, jak jsou tyto souvislosti reflektovány a anticipovány na bázi profesně odborné při respektování existující plurality názorů na různé problémy. Uplatnila výsledky z Výzkumného záměru MŠMT (MSM0021622421) "Škola a zdraví pro 21. století."
Anglicky
Current school establishes value education as its priority. The author points to the possibility of introducing a pupil into the world of meanings and values in view of building relationship of pupils to nature. She considers the trend of education for nature, which will enable not only the experience of values and complex thinking full of respect to nature but also the study of human-created culture. The value aspects of the school curriculum are specified by the teacher, who is competent to convey knowledge on nature and culture, meanings of human behaviour and activities and to motivate appropriately and effectively link the affective and cognitive goals. Therefore, the author also deals with the value competence in teachers and possibilities of its development. The author presents examples from teacher education at the Faculty of Education to illustrate how this context is reflected and anticipated within professional-expert basis while respecting existing plurality of opinions on various issues. She used the results from the research project "School and health for 21st century".
Návaznosti
MSM0021622421, záměr |
|