STEHLÍKOVÁ, Karolína. Od sociální satiry k melodramatu. Hry Oskara Braatena jako filmové předlohy. Iluminace. Časopis pro teorii, historii a estetiku filmu. Praha: Národní filmový archiv, 2011, roč. 2011, č. 1, s. 5 - 20, 17 s. ISSN 0862-397X.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Od sociální satiry k melodramatu. Hry Oskara Braatena jako filmové předlohy.
Název česky Od sociální satiry k melodramatu. Hry Oskara Braatena jako filmové předlohy.
Název anglicky From Social Satire to Melodrama. Adaptations of Oskar Braaten's Plays
Autoři STEHLÍKOVÁ, Karolína (203 Česká republika, garant, domácí).
Vydání Iluminace. Časopis pro teorii, historii a estetiku filmu, Praha, Národní filmový archiv, 2011, 0862-397X.
Další údaje
Originální jazyk čeština
Typ výsledku Článek v odborném periodiku
Obor 60405 Studies on Film, Radio and Television
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
WWW Odkaz na webové stránky časopisu
Organizační jednotka Filozofická fakulta
Klíčová slova česky Oscar Braaten
Klíčová slova anglicky Oscar Braaten
Štítky Oscar Braaten
Změnil Změnila: Mgr. Karolína Stehlíková, Ph.D., učo 19440. Změněno: 13. 8. 2020 11:52.
Anotace
Studie se zabývá třemi norskými filmy z třicátých let (Velký křest, Slušní lidé a Dítě), které byly založeny na populárních hrách současného norského autora Oskara Braatna. Autorka zkoumá adaptační vzorce zvolené jednotlivými režiséry (Tancred Ibsen, Leif Sinding a Rasmus Breistein) a zkoumá vliv dramatika na scénáře a konečnou podobu filmů. Článek uvádí tyto filmy do širšího historického kontextu, který ukazuje vývoj norské kinematografie v kontrastu a korespondenci s kinematografií kulturně mocnějších sousedů Švédska a Dánska. Text se také zabývá fenoménem adaptace dramatických textů pomocí teorií Egila Törnqvista a Julie Sandersové.
Anotace anglicky
The text deals with three Norwegian films from the 1930s (The Big Christening, Good People and The Child), which were based on popular plays by the contemporary Norwegian author Oskar Braaten. The article explores the adaptation patterns chosen by individual directors (Tancred Ibsen, Leif Sinding and Rasmus Breistein, respectively) and questions the playwright's influence on the scripts and the final form of the films. The article puts these films into a wider historical context showing the development of Norwegian cinema in contrast and correspondence with cinema of its culturally mightier neighbors Sweden and Denmark. The text also deals with the phenomenon of adaptation, focusing on the specific phenomenon of adaptation of dramatic texts using theories by Egil Törnqvist and Julie Sanders.
VytisknoutZobrazeno: 13. 5. 2024 11:28