TRNA, Josef. Konstrukční výzkum (design-based research) v přírodovědných didaktikách. Scientia in educatione. Praha, 2011, roč. 2, č. 1, s. 3-14. ISSN 1804-7106.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Konstrukční výzkum (design-based research) v přírodovědných didaktikách
Název česky Konstrukční výzkum (design-based research) v přírodovědných didaktikách
Název anglicky Design-based research in science subject didactics
Autoři TRNA, Josef (203 Česká republika, garant, domácí).
Vydání Scientia in educatione, Praha, 2011, 1804-7106.
Další údaje
Originální jazyk čeština
Typ výsledku Článek v odborném periodiku
Obor 50300 5.3 Education
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
WWW URL
Kód RIV RIV/00216224:14410/11:00052545
Organizační jednotka Pedagogická fakulta
Klíčová slova česky konstrukční přístup; konstrukční výzkum; přírodovědné vzdělávání; příprava učitelů; design-based research.
Klíčová slova anglicky design approach; design-based research; science education; teacher training
Příznaky Recenzováno
Změnil Změnil: doc. RNDr. Josef Trna, CSc., učo 2027. Změněno: 23. 3. 2012 08:37.
Anotace
Teoretická studie s praktickou ukázkou prezentuje konstrukční výzkum (angl. design-based research) v přírodovědných didaktikách. Hlavní výzkumnou metodou je komparace.V první části jsou vymezeny pojmy konstrukční přístup a konstrukční výzkum. Konstrukční výzkum je novým trendem v didaktickém výzkumu. Tuto výzkumnou metodu lze stručně charakterizovat jako cyklus – analýza praktického problému; vývoj řešení; testování řešení v praxi; reflexe a zobecnění. V druhé části je uveden konkrétní příklad konstrukčního výzkumu v didaktice fyziky (přírodovědy). Jako vzdělávací obsah je použito jednoduché experimentování s lidským tělem. Ke zkvalitnění své výuky potřebují přírodovědní učitelé metody založené na pedagogickém výzkumu. Konstrukční výzkum a akční výzkum, jenž je součástí konstrukčního výzkumu, by měly být zařazeny také do přípravného i dalšího vzdělávání učitelů přírodovědných předmětů.
Anotace anglicky
A theoretical study with a practical example presents design-based research in science subject didactics. Main used research method is comparation. Firstly, key terms design approach and design-based research are described. Design-based research is a new trend in educational research. The research method can be described as a cycle: analysis of a practical problem, development of solutions, iterative testing of solutions, reflection and generalization. Secondly, a practical example of designbased research in didactics of physics (science) is presented. The applied teaching content is a hands-on experiment with the human body. Science teachers need research-based innovative educational methods for the improvement of their teaching. Design-based research and action research, which is a part of design-based research, should be implemented into pre-service and in-service science teacher training.
Návaznosti
MSM0021622443, záměrNázev: Speciální potřeby žáků v kontextu Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání
Investor: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR, Speciální potřeby žáků v kontextu Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání
VytisknoutZobrazeno: 27. 4. 2024 12:19