a 2011

CPV Videoweb as a tool for preparing prospective teachers for the teaching practice

JANÍK, Tomáš, Eva MINAŘÍKOVÁ, Veronika NAJVAROVÁ a Petr NAJVAR

Základní údaje

Originální název

CPV Videoweb as a tool for preparing prospective teachers for the teaching practice

Název česky

CPV videoweb jako nástroj pro přípravu budoucích učitelů

Vydání

Filmer en classe, et apres? 2011

Další údaje

Jazyk

angličtina

Typ výsledku

Konferenční abstrakt

Obor

50300 5.3 Education

Stát vydavatele

Švýcarsko

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Odkazy

Organizační jednotka

Pedagogická fakulta

Klíčová slova česky

video, vzdělávání učitelů, videostudie, komparace

Klíčová slova anglicky

video, teacher education, video study, comparative didactics

Příznaky

Recenzováno
Změněno: 16. 10. 2011 20:02, Mgr. Veronika Najvarová, Ph.D.

Anotace

V originále

This paper seeks to introduce the aims and the development rationale of the CPV Videoweb (CPV stands for Centrum Pedagogického Výzkumu – Educational Research Centre – see Janík et al. 2009). The CPV Videoweb is an e-learning environment consisting of short video clips of classroom situations supplemented by other materials, comments, various questions and tasks. It is being developed at the Faculty of Education of the Masaryk University in Brno, Czech Republic and is divided into different thematic areas and modules. The aim is to help prospective teachers develop their observation skills and consequentially be better prepared for what happens in real classrooms. Wallace (1991) suggests proceeding from low-risk activities (such as data collection and analysis) to higher-risk activities (such as microteaching and peer teaching) in teacher education. The main purpose of the CPV Videoweb is to help prepare prospective teachers for the demands of teaching practice by providing a low-risk environment in which they practice their observation skills. CPV Videoweb is an umbrella term for several individual domain-specific Videowebs (e.g. Videoweb of English, Videoweb of Biology etc.). Each of these is further divided into modules (e.g. working with mistakes). There are also domain-general modules in the Videoweb that can be used regardless the subject (e.g. module interaction and communication). The Videowebs are meant to be used within subject didactics courses offered at the Faculty of Education at Masaryk University in Brno (didactics of biology, didactics of physics, etc.).

Návaznosti

LC06046, projekt VaV
Název: Centrum základního výzkumu školního vzdělávání (Akronym: RECES)
Investor: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR, Centrum základního výzkumu školního vzdělávání
MUNI/B/1039/2009, interní kód MU
Název: Cyklus konferencí k problematice kurikula a výuky v oborech školního vzdělávání (Akronym: CYKO 2010)
Investor: Masarykova univerzita, Cyklus konferencí k problematice kurikula a výuky v oborech školního vzdělávání, DO R. 2020_Kategorie B - Specifický výzkum - Studentské vědecké konference