LAZAROVÁ, Bohumíra, Miroslava ČAPKOVÁ, Miloslava SVOBODOVÁ and Naděžda KUBÍČKOVÁ. Psychodiagnostické nástroje v práci školních psychologů (Psychodiagnostic tools in school psychologists´ practice). In Psychologická diagnostika dětí a dospívajících. 2011.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Psychodiagnostické nástroje v práci školních psychologů
Name in Czech Psychodiagnostické nástroje v práci školních psychologů
Name (in English) Psychodiagnostic tools in school psychologists´ practice
Authors LAZAROVÁ, Bohumíra (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution), Miroslava ČAPKOVÁ (203 Czech Republic), Miloslava SVOBODOVÁ (203 Czech Republic) and Naděžda KUBÍČKOVÁ (203 Czech Republic).
Edition Psychologická diagnostika dětí a dospívajících, 2011.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Conference abstract
Field of Study 50100 5.1 Psychology and cognitive sciences
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
RIV identification code RIV/00216224:14210/11:00052741
Organization unit Faculty of Arts
Keywords (in Czech) školní psychologie; psychodiagnostika
Keywords in English school psychology; diagnostics
Tags rivok
Changed by Changed by: doc. PhDr. Bohumíra Lazarová, Ph.D., učo 2201. Changed: 20/7/2011 09:32.
Abstract
Školní psychologie je v České republice relativně nově rozvíjenou disciplínou a relevantních údajů o práci a zkušenostech školních psychologů zatím není mnoho. V souvislosti se snahami o vymezování náplně práce školních psychologů se diskutuje o širokém záběru práce a někteří autoři zdůrazňují přesun od diagnostiky žáků k práci s učiteli a celým systémem. Cílem příspěvku je prezentovat některé teoretické a empirické poznatky vztahující se k práci školních psychologů v České republice. Autorky přitom čerpají mj. také ze zkušeností, které získaly jako metodičky školních psychologů v rámci projektu Vzdělávání, informace, kariéra - Rozvoj školních poradenských pracovišť. Nabízejí také výsledky spíše subtilního doatzníkového šetření, které provedly mezi školními psychology, s cílem získat přehled o využívání diagnostických nástrojů ve školně psychologické praxi a poznat alespoň dílčím způsobem postoje školních psychologů k diagnostice.
Abstract (in English)
School psychology in the Czech Republic is a relatively new discipline and thus there is not a wealth of relevant data about the practice and experience of school psychologists. In the context of the efforts to define the job of a school psychologist there are ongoing discussions about the scope of work and some authors emphasise the shift from diagnostics of pupils to dealing with teachers and the whole system. The aim of the paper is to present selected theoretical and empirical findings related to the work of school psychologists in the Czech Republic. The authors among others draw on their experience gained as methodologists of school psychologists within the project Education, information, career – The development of school guidance centres. Further, they present results of a rather limited questionnaire investigation carried out among school psychologists aimed to survey the use of diagnostic tools in school psychology practice and identify (to a certain extent) the attitudes of school psychologists to diagnostics.
PrintDisplayed: 27/9/2024 00:21