Další formáty:
BibTeX
LaTeX
RIS
@proceedings{946070, author = {Kachlík, Petr}, booktitle = {ŘEHULKA, E., JANDA, M. (eds.) ANOTACE příspěvků 7. konference s mezinárodní účastí Škola a zdraví 21}, keywords = {security; questionnaire; game; ICT; Internet; computer; prevention; risk; school; assault; leisure; research; abuse; pupil}, language = {cze}, isbn = {978-80-210-5532-2}, title = {Rizikové chování žáků základní školy a středoškolských studentů při práci s počítačem a s internetem}, year = {2011} }
TY - CONF ID - 946070 AU - Kachlík, Petr PY - 2011 TI - Rizikové chování žáků základní školy a středoškolských studentů při práci s počítačem a s internetem SN - 9788021055322 KW - security KW - questionnaire KW - game KW - ICT KW - Internet KW - computer KW - prevention KW - risk KW - school KW - assault KW - leisure KW - research KW - abuse KW - pupil N2 - Výpočetní technika, počítačové sítě, mobilní telefony a další vyspělé informační a komunikační technologie (ICT) umožňují rychlou výměnu informací, přinášejí nové možnosti v zaměstnání, ve vědě, vzdělání, zábavě. Ukazuje se však, že jejich neuvážené používání vede k řadě zdravotních i sociálních poruch, které mají charakter patologických závislostí, nejsou dodržována základní pravidla bezpečnosti a etiky mezilidské komunikace. Zejména populační segment dětí a mládeže považuje manipulaci s ICT za samozřejmou, málo si uvědomuje možná rizika. Bylo provedeno výzkumné šetření kvantitativního charakteru, které proběhlo ve všech regionech ČR. Bylo osloveno 1072 žáků z 26 škol (2. stupeň základní školy a střední školy) formou anonymního dotazníku o 35 otázkách. Položky byly zaměřeny na aktivity ve volném čase, práci s počítačem, počítačové hry, pohyb po internetu, chat, sociální sítě, útoky vedené cestou ICT, jejich analýzu a řešení, poskytování údajů důvěrného charakteru, závadové webové stránky, uvědomění si rizik souvisejících s ICT. Ze šetření vyplynulo, že existuje nízký stupeň rodičovské kontroly, třetina vzorku přiznala útok na svoji osobu cestou ICT. Problematické situace řešilo s rodiči jen 5 % oslovených, více jak 50 % je ochotno zveřejnit po roční výhradně síťové komunikaci své osobní údaje. Více než 90 % zná některou ze sociálních sítí, má na ní založen účet. Je nezbytné, aby se rodiče více zajímali o volný čas svých dětí a jejich manipulaci s ICT, aby nastolili vztah důvěry a již v zárodku řešili možné problémy. Ve škole je potřebné prohloubení informační gramotnosti žáků s důrazem na osobní bezpečnost a netiketu. ER -
KACHLÍK, Petr. Rizikové chování žáků základní školy a středoškolských studentů při práci s počítačem a s internetem. In \textit{ŘEHULKA, E., JANDA, M. (eds.) ANOTACE příspěvků 7. konference s mezinárodní účastí Škola a zdraví 21}. 2011. ISBN~978-80-210-5532-2.
|