J 2011

Security Education during the Process of Democratization and Internationalization: The Czech Lessons

MIKA, Otakar Jiří, Miroslav MAREŠ a Lenka FIŠEROVÁ

Základní údaje

Originální název

Security Education during the Process of Democratization and Internationalization: The Czech Lessons

Název česky

Bezpečnostní vzdělávání v procesu demokratizace a internacionalizace: české zkušenosti

Autoři

MIKA, Otakar Jiří (203 Česká republika), Miroslav MAREŠ (203 Česká republika, garant, domácí) a Lenka FIŠEROVÁ (203 Česká republika)

Vydání

Journal of Homeland Security and Emergency Management, Berkeley, The Berkeley Electronic Press, 2011, 1547-7355

Další údaje

Jazyk

angličtina

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

30305 Occupational health

Stát vydavatele

Spojené státy

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Odkazy

Impakt faktor

Impact factor: 0.547

Kód RIV

RIV/00216224:14230/11:00056913

Organizační jednotka

Fakulta sociálních studií

UT WoS

000293402000004

Klíčová slova česky

security education; emergency management; population protection; university students

Klíčová slova anglicky

bezpečnostní vzdělávání; krizové řízení; ochrana obyvatelstva; univerzitní studenti

Štítky

Příznaky

Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 20. 4. 2012 09:56, Ing. Alena Raisová

Anotace

V originále

In the recent two decades, security education in the former Eastern bloc has been developing dynamically. This process is exemplified by the changes implemented in the Czech Republic. After the fall of communism, a decline of security education was apparent. After the NATO enlargement and during the war on terror, new approaches to security education at primary and secondary schools have been introduced (mostly in population protection). Some universities have accredited security study programs comprising the state specified minimum security education standards. Authors analyze and suggest study programs to prepare both population and university students for emergencies. The process of internationalization of security education and the transfer of know-how to new democratic regimes are illustrated in the article.

Česky

V předchozích dvou desetiletích se bezpečnostní vzdělávání v zemích bývalého východního bloku dynamicky rozvíjelo. Tento proces je demonstrován na změnách implementovaných v České republice. Po pádu komunismu byl patrný úpadek bezpečnostního vzdělávání. Po rozšíření NATO a během války proti terorismu byly zavedeny nové přístupy ve školním vzdělávání ve školách prvního a druhého stupně (zvláště v ochraně obyvatelstva). Některé univerzity akreditovaly programy obsahující standardy státem specifikovaného minima bezpečnostního vzdělávání. Autoři analyzují a navrhují studijní programy pro přípravu veřejnosti i studentů na krizové situace. V článku je ilustrován i proces internacionalizace bezpečnostního vzdělávání a přenosu know-how novým demokratickým režimům.

Návaznosti

VF20102015005, projekt VaV
Název: Metody predikce dlouhodobého geopolitického vývoje střední Evropy
Investor: Ministerstvo vnitra ČR, Metody predikce dlouhodobého geopolitického vývoje střední Evropy