J 2011

Security Education during the Process of Democratization and Internationalization: The Czech Lessons

MIKA, Otakar Jiří, Miroslav MAREŠ and Lenka FIŠEROVÁ

Basic information

Original name

Security Education during the Process of Democratization and Internationalization: The Czech Lessons

Name in Czech

Bezpečnostní vzdělávání v procesu demokratizace a internacionalizace: české zkušenosti

Authors

MIKA, Otakar Jiří (203 Czech Republic), Miroslav MAREŠ (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution) and Lenka FIŠEROVÁ (203 Czech Republic)

Edition

Journal of Homeland Security and Emergency Management, Berkeley, The Berkeley Electronic Press, 2011, 1547-7355

Other information

Language

English

Type of outcome

Článek v odborném periodiku

Field of Study

30305 Occupational health

Country of publisher

United States of America

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

References:

Impact factor

Impact factor: 0.547

RIV identification code

RIV/00216224:14230/11:00056913

Organization unit

Faculty of Social Studies

UT WoS

000293402000004

Keywords (in Czech)

security education; emergency management; population protection; university students

Keywords in English

bezpečnostní vzdělávání; krizové řízení; ochrana obyvatelstva; univerzitní studenti

Tags

Tags

International impact, Reviewed
Změněno: 20/4/2012 09:56, Ing. Alena Raisová

Abstract

V originále

In the recent two decades, security education in the former Eastern bloc has been developing dynamically. This process is exemplified by the changes implemented in the Czech Republic. After the fall of communism, a decline of security education was apparent. After the NATO enlargement and during the war on terror, new approaches to security education at primary and secondary schools have been introduced (mostly in population protection). Some universities have accredited security study programs comprising the state specified minimum security education standards. Authors analyze and suggest study programs to prepare both population and university students for emergencies. The process of internationalization of security education and the transfer of know-how to new democratic regimes are illustrated in the article.

In Czech

V předchozích dvou desetiletích se bezpečnostní vzdělávání v zemích bývalého východního bloku dynamicky rozvíjelo. Tento proces je demonstrován na změnách implementovaných v České republice. Po pádu komunismu byl patrný úpadek bezpečnostního vzdělávání. Po rozšíření NATO a během války proti terorismu byly zavedeny nové přístupy ve školním vzdělávání ve školách prvního a druhého stupně (zvláště v ochraně obyvatelstva). Některé univerzity akreditovaly programy obsahující standardy státem specifikovaného minima bezpečnostního vzdělávání. Autoři analyzují a navrhují studijní programy pro přípravu veřejnosti i studentů na krizové situace. V článku je ilustrován i proces internacionalizace bezpečnostního vzdělávání a přenosu know-how novým demokratickým režimům.

Links

VF20102015005, research and development project
Name: Metody predikce dlouhodobého geopolitického vývoje střední Evropy
Investor: Ministry of the Interior of the CR