Detailed Information on Publication Record
2011
Security Education during the Process of Democratization and Internationalization: The Czech Lessons
MIKA, Otakar Jiří, Miroslav MAREŠ and Lenka FIŠEROVÁBasic information
Original name
Security Education during the Process of Democratization and Internationalization: The Czech Lessons
Name in Czech
Bezpečnostní vzdělávání v procesu demokratizace a internacionalizace: české zkušenosti
Authors
MIKA, Otakar Jiří (203 Czech Republic), Miroslav MAREŠ (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution) and Lenka FIŠEROVÁ (203 Czech Republic)
Edition
Journal of Homeland Security and Emergency Management, Berkeley, The Berkeley Electronic Press, 2011, 1547-7355
Other information
Language
English
Type of outcome
Článek v odborném periodiku
Field of Study
30305 Occupational health
Country of publisher
United States of America
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
References:
Impact factor
Impact factor: 0.547
RIV identification code
RIV/00216224:14230/11:00056913
Organization unit
Faculty of Social Studies
UT WoS
000293402000004
Keywords (in Czech)
security education; emergency management; population protection; university students
Keywords in English
bezpečnostní vzdělávání; krizové řízení; ochrana obyvatelstva; univerzitní studenti
Tags
Tags
International impact, Reviewed
Změněno: 20/4/2012 09:56, Ing. Alena Raisová
V originále
In the recent two decades, security education in the former Eastern bloc has been developing dynamically. This process is exemplified by the changes implemented in the Czech Republic. After the fall of communism, a decline of security education was apparent. After the NATO enlargement and during the war on terror, new approaches to security education at primary and secondary schools have been introduced (mostly in population protection). Some universities have accredited security study programs comprising the state specified minimum security education standards. Authors analyze and suggest study programs to prepare both population and university students for emergencies. The process of internationalization of security education and the transfer of know-how to new democratic regimes are illustrated in the article.
In Czech
V předchozích dvou desetiletích se bezpečnostní vzdělávání v zemích bývalého východního bloku dynamicky rozvíjelo. Tento proces je demonstrován na změnách implementovaných v České republice. Po pádu komunismu byl patrný úpadek bezpečnostního vzdělávání. Po rozšíření NATO a během války proti terorismu byly zavedeny nové přístupy ve školním vzdělávání ve školách prvního a druhého stupně (zvláště v ochraně obyvatelstva). Některé univerzity akreditovaly programy obsahující standardy státem specifikovaného minima bezpečnostního vzdělávání. Autoři analyzují a navrhují studijní programy pro přípravu veřejnosti i studentů na krizové situace. V článku je ilustrován i proces internacionalizace bezpečnostního vzdělávání a přenosu know-how novým demokratickým režimům.
Links
VF20102015005, research and development project |
|