MIKA, Otakar Jiří, Miroslav MAREŠ and Lenka FIŠEROVÁ. Security Education during the Process of Democratization and Internationalization: The Czech Lessons. Journal of Homeland Security and Emergency Management. Berkeley: The Berkeley Electronic Press, 2011, vol. 8, No 2, p. 1-15, 16 pp. ISSN 1547-7355. Available from: https://dx.doi.org/10.2202/1547-7355.1875.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Security Education during the Process of Democratization and Internationalization: The Czech Lessons
Name in Czech Bezpečnostní vzdělávání v procesu demokratizace a internacionalizace: české zkušenosti
Authors MIKA, Otakar Jiří (203 Czech Republic), Miroslav MAREŠ (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution) and Lenka FIŠEROVÁ (203 Czech Republic).
Edition Journal of Homeland Security and Emergency Management, Berkeley, The Berkeley Electronic Press, 2011, 1547-7355.
Other information
Original language English
Type of outcome Article in a journal
Field of Study 30305 Occupational health
Country of publisher United States of America
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW URL
Impact factor Impact factor: 0.547
RIV identification code RIV/00216224:14230/11:00056913
Organization unit Faculty of Social Studies
Doi http://dx.doi.org/10.2202/1547-7355.1875
UT WoS 000293402000004
Keywords (in Czech) security education; emergency management; population protection; university students
Keywords in English bezpečnostní vzdělávání; krizové řízení; ochrana obyvatelstva; univerzitní studenti
Tags rivok
Tags International impact, Reviewed
Changed by Changed by: Ing. Alena Raisová, učo 36962. Changed: 20/4/2012 09:56.
Abstract
In the recent two decades, security education in the former Eastern bloc has been developing dynamically. This process is exemplified by the changes implemented in the Czech Republic. After the fall of communism, a decline of security education was apparent. After the NATO enlargement and during the war on terror, new approaches to security education at primary and secondary schools have been introduced (mostly in population protection). Some universities have accredited security study programs comprising the state specified minimum security education standards. Authors analyze and suggest study programs to prepare both population and university students for emergencies. The process of internationalization of security education and the transfer of know-how to new democratic regimes are illustrated in the article.
Abstract (in Czech)
V předchozích dvou desetiletích se bezpečnostní vzdělávání v zemích bývalého východního bloku dynamicky rozvíjelo. Tento proces je demonstrován na změnách implementovaných v České republice. Po pádu komunismu byl patrný úpadek bezpečnostního vzdělávání. Po rozšíření NATO a během války proti terorismu byly zavedeny nové přístupy ve školním vzdělávání ve školách prvního a druhého stupně (zvláště v ochraně obyvatelstva). Některé univerzity akreditovaly programy obsahující standardy státem specifikovaného minima bezpečnostního vzdělávání. Autoři analyzují a navrhují studijní programy pro přípravu veřejnosti i studentů na krizové situace. V článku je ilustrován i proces internacionalizace bezpečnostního vzdělávání a přenosu know-how novým demokratickým režimům.
Links
VF20102015005, research and development projectName: Metody predikce dlouhodobého geopolitického vývoje střední Evropy
Investor: Ministry of the Interior of the CR
PrintDisplayed: 25/8/2024 02:13