PAVLOVSKÁ, Michaela. Bildungsroman Lygie Fagundes Telles. In Česká romanistika v evropském kontextu - XV. mezinárodní setkání romanistů, Olomouc, 26.-27. listopadu 2010. 2010.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Bildungsroman Lygie Fagundes Telles
Název anglicky Lygia Fagundes Telles s Bildungsroman
Autoři PAVLOVSKÁ, Michaela (203 Česká republika, garant, domácí).
Vydání Česká romanistika v evropském kontextu - XV. mezinárodní setkání romanistů, Olomouc, 26.-27. listopadu 2010, 2010.
Další údaje
Originální jazyk čeština
Typ výsledku Prezentace na konferencích
Obor Písemnictví, masmedia, audiovize
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Kód RIV RIV/00216224:14210/10:00067292
Organizační jednotka Filozofická fakulta
Klíčová slova česky Bildungsroman; literární postavy; Lygia Fagundes Telles
Klíčová slova anglicky Bildungsroman; characters; Lygia Fagundes Telles
Štítky kontrola_RIV, rivok
Změnil Změnil: doc. Mgr. Ivo Buzek, Ph.D., učo 103619. Změněno: 25. 4. 2014 16:00.
Anotace
Pro svůj první rozsáhlejší text Kamenné kolo (Ciranda de Pedra, 1954) si brazilská spisovatelka Lygia Fagundes Telles zvolila žánr románu formování. Při výstavbě textu dodržuje základní schéma tohoto žánru, mění ovšem jeho dílčí složky. Za nejnápadnější změnu můžeme považovat převrácení rolí ženských a mužských postav. Spisovatelka narušuje stereotyp daného žánru výběrem hlavního hrdiny, jímž je žena. Nejen ona, ale i ostatní ženské postavy působí "trojrozměrně". Jedná se o postavy-hypotézy (D. Hodrová), tedy o postavy dynamické, plastické se sémantickou neukončeností, naproti tomu postavy mužské jsou reprezentovány jako postavy-definice, jejichž plochost kontrastuje s živoucností jejich ženských protějšků. Tímto způsobem autorka reflektuje brazilskou společnost první poloviny 20. století a kritizuje její stav.
Anotace anglicky
L.F. Telles, a famous Brasilian writer, chose for her first larger text (Ciranda de Pedra, 1954) the form of novel. The author follows the basic scheme of this genre, but changes its partial components. As the most striking modification can be considered the inversion of male and female roles. The writer's choice of her protagonist, who is a female, disturbs the genre stereotype. All the female heroines are so-called characters-hypothesis (D. Hodrová) which means that they are dynamic, tridimensional characters with semantic non-completeness in contrast to male ones who are represented as characters-definitions whose flatness emphasizes the vividness of female characters. This way helps the writer to contemplate the Brazilian society of 20th century and criticise its state.
VytisknoutZobrazeno: 15. 5. 2024 02:14