PAVLOVSKÁ, Michaela. Bildungsroman Lygie Fagundes Telles (Lygia Fagundes Telles s Bildungsroman). In Česká romanistika v evropském kontextu - XV. mezinárodní setkání romanistů, Olomouc, 26.-27. listopadu 2010. 2010.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Bildungsroman Lygie Fagundes Telles
Name (in English) Lygia Fagundes Telles s Bildungsroman
Authors PAVLOVSKÁ, Michaela (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition Česká romanistika v evropském kontextu - XV. mezinárodní setkání romanistů, Olomouc, 26.-27. listopadu 2010, 2010.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Presentations at conferences
Field of Study Literature, mass media, audio-visual activities
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
RIV identification code RIV/00216224:14210/10:00067292
Organization unit Faculty of Arts
Keywords (in Czech) Bildungsroman; literární postavy; Lygia Fagundes Telles
Keywords in English Bildungsroman; characters; Lygia Fagundes Telles
Tags kontrola_RIV, rivok
Changed by Changed by: doc. Mgr. Ivo Buzek, Ph.D., učo 103619. Changed: 25/4/2014 16:00.
Abstract
Pro svůj první rozsáhlejší text Kamenné kolo (Ciranda de Pedra, 1954) si brazilská spisovatelka Lygia Fagundes Telles zvolila žánr románu formování. Při výstavbě textu dodržuje základní schéma tohoto žánru, mění ovšem jeho dílčí složky. Za nejnápadnější změnu můžeme považovat převrácení rolí ženských a mužských postav. Spisovatelka narušuje stereotyp daného žánru výběrem hlavního hrdiny, jímž je žena. Nejen ona, ale i ostatní ženské postavy působí "trojrozměrně". Jedná se o postavy-hypotézy (D. Hodrová), tedy o postavy dynamické, plastické se sémantickou neukončeností, naproti tomu postavy mužské jsou reprezentovány jako postavy-definice, jejichž plochost kontrastuje s živoucností jejich ženských protějšků. Tímto způsobem autorka reflektuje brazilskou společnost první poloviny 20. století a kritizuje její stav.
Abstract (in English)
L.F. Telles, a famous Brasilian writer, chose for her first larger text (Ciranda de Pedra, 1954) the form of novel. The author follows the basic scheme of this genre, but changes its partial components. As the most striking modification can be considered the inversion of male and female roles. The writer's choice of her protagonist, who is a female, disturbs the genre stereotype. All the female heroines are so-called characters-hypothesis (D. Hodrová) which means that they are dynamic, tridimensional characters with semantic non-completeness in contrast to male ones who are represented as characters-definitions whose flatness emphasizes the vividness of female characters. This way helps the writer to contemplate the Brazilian society of 20th century and criticise its state.
PrintDisplayed: 29/5/2024 02:34