J 2011

Didaktika cizích jazyků: otázky identity

PÍŠOVÁ, Michaela

Základní údaje

Originální název

Didaktika cizích jazyků: otázky identity

Název česky

Didaktika cizích jazyků: otázky identity

Název anglicky

Foreign Language Didactics: Identity Questions

Autoři

PÍŠOVÁ, Michaela (203 Česká republika, garant, domácí)

Vydání

Pedagogická orientace, odborný čvrtletník a zpravodaj České pedagogické společnosti, Brno, Česká pedagogická společnost, 2011, 1211-4669

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

50300 5.3 Education

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Kód RIV

RIV/00216224:14410/11:00052811

Organizační jednotka

Pedagogická fakulta

Klíčová slova česky

emancipace didaktiky cizích jazyků; inter- a intrakulturní vlivy; identita; objekt a předmět didaktiky cizích jazyků; didaktika cizích jazyků jako vědní disciplína; status

Klíčová slova anglicky

emancipation of foreign language didactics; inter and intracultural influences; identity; foreign language didactics object; foreign language didactics as a scientific discipline; status

Příznaky

Recenzováno
Změněno: 5. 1. 2012 17:14, doc. PhDr. Michaela Píšová, M.A., Ph.D.

Anotace

V originále

Emancipace didaktiky cizích jazyků, resp. didaktiky určitého konkrétního cizího jazyka, je dlouhodobým a nelineárním procesem, u nás nastoupeným již v 50. letech minulého století. Jeho klíčovou součástí jsou otázky identity, tedy explicitní vymezení objektu, předmětu a metodologie didaktiky cizích jazyků na základě analýzy vývoje, současného stavu poznání a různých pojetí a trendů. Diskutovány jsou otázky identity didaktiky cizích jazyků jako plnoprávné vědecké disciplíny, a to na rovině obecné, tj. otázky společné všem oborovým didaktikám, tak na rovině specifické, tedy týkající se výlučně různých aspektů didaktiky cizích jazyků.

Anglicky

The efforts to emancipate foreign language didactics have been an ongoing and non-linear process launched in our country in the 50s of the previous century. Its key aspects may be presented as foreign language didactics identity questions. These include explicit delineation of the object and methodology of foreign language didactics on the basis of developmental analysis, current state of knowledge and trends / approaches to the discipline. The issues related to the full-fledged scientific status of foreign language didactics are discussed both on a domain-general level (questions relevant for the whole field of subject didactics) and on a domain-specific level (foreign language didactics specific questions).