2011
Vymezení klíčových konceptů pro zkoumání osvojených dovedností v biologii
KUBIATKO, Milan, Ivana VACULOVÁ a Věra ČÍŽKOVÁZákladní údaje
Originální název
Vymezení klíčových konceptů pro zkoumání osvojených dovedností v biologii
Název anglicky
The delimitation of the key concepts for the investigation of acquired biological skills
Autoři
KUBIATKO, Milan (703 Slovensko, garant, domácí), Ivana VACULOVÁ (203 Česká republika, domácí) a Věra ČÍŽKOVÁ (203 Česká republika)
Vydání
Liberec, Kam směřuje současný pedagogický výzkum? Sborník příspěvků XVIII. celostátní konference ČAPV, od s. 1-7, 7 s. 2011
Nakladatel
Technická univerzita v Liberci
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Stať ve sborníku
Obor
50300 5.3 Education
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání
paměťový nosič (CD, DVD, flash disk)
Kód RIV
RIV/00216224:14410/11:00049937
Organizační jednotka
Pedagogická fakulta
ISBN
978-80-7372-722-2
Klíčová slova česky
biologie; dovednosti; žáci
Klíčová slova anglicky
biology; skills; pupils
Příznaky
Recenzováno
Změněno: 13. 2. 2013 08:22, PaedDr. Milan Kubiatko, PhD.
V originále
V didaktice biologie je oblast výzkumu zabývajícího se zkoumáním osvojených dovedností málo probádaná. Na základě tohoto faktu se do popředí dostává otázka potřeby zjistit, kterými konkrétními dovednostmi žáci disponují a se kterými naopak mají problémy. Před samotným zkoumáním je však důležité pojem dovednost správně vymezit. V literatuře se setkáváme s různými definicemi, které se v průběhu času vyvíjely. Starší definice vysvětlují dovednost jako plně nebo částečně zautomatizovanou část naší činnosti. Novější definice pak uvádějí, že pojem dovednost znamená způsobilost člověka k provádění určité činnosti. Na základě obsahové analýzy je cílem vytvořit systém biologických dovedností rozdělených do pěti okruhů na základě postupu objektivizovaného pozorování.
Anglicky
The research field regarding to investigating of required skills in the didactics of biology is Explorer on very low level. On the basis of this fact it is necessary to find out, which skills are presented in pupils mind and which are problematic for pupils. But the first step has to be the concept skill to define in correct way. There is very amount of skills definition. Older definitions explained the skill as fill or partially automatic part of our activity. The newer ones explained the skill concept as an eligibility of pupil to make some concrete activity. On the basis of the content analysis is to suggest a system of biological skills, which will be divide into five groups on the basis of objectifying observation.
Návaznosti
GAP407/10/0514, projekt VaV |
|