D 2011

Vymezení klíčových konceptů pro zkoumání osvojených dovedností v biologii

KUBIATKO, Milan, Ivana VACULOVÁ a Věra ČÍŽKOVÁ

Základní údaje

Originální název

Vymezení klíčových konceptů pro zkoumání osvojených dovedností v biologii

Název anglicky

The delimitation of the key concepts for the investigation of acquired biological skills

Autoři

KUBIATKO, Milan (703 Slovensko, garant, domácí), Ivana VACULOVÁ (203 Česká republika, domácí) a Věra ČÍŽKOVÁ (203 Česká republika)

Vydání

Liberec, Kam směřuje současný pedagogický výzkum? Sborník příspěvků XVIII. celostátní konference ČAPV, od s. 1-7, 7 s. 2011

Nakladatel

Technická univerzita v Liberci

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Stať ve sborníku

Obor

50300 5.3 Education

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Forma vydání

paměťový nosič (CD, DVD, flash disk)

Kód RIV

RIV/00216224:14410/11:00049937

Organizační jednotka

Pedagogická fakulta

ISBN

978-80-7372-722-2

Klíčová slova česky

biologie; dovednosti; žáci

Klíčová slova anglicky

biology; skills; pupils

Příznaky

Recenzováno
Změněno: 13. 2. 2013 08:22, PaedDr. Milan Kubiatko, PhD.

Anotace

V originále

V didaktice biologie je oblast výzkumu zabývajícího se zkoumáním osvojených dovedností málo probádaná. Na základě tohoto faktu se do popředí dostává otázka potřeby zjistit, kterými konkrétními dovednostmi žáci disponují a se kterými naopak mají problémy. Před samotným zkoumáním je však důležité pojem dovednost správně vymezit. V literatuře se setkáváme s různými definicemi, které se v průběhu času vyvíjely. Starší definice vysvětlují dovednost jako plně nebo částečně zautomatizovanou část naší činnosti. Novější definice pak uvádějí, že pojem dovednost znamená způsobilost člověka k provádění určité činnosti. Na základě obsahové analýzy je cílem vytvořit systém biologických dovedností rozdělených do pěti okruhů na základě postupu objektivizovaného pozorování.

Anglicky

The research field regarding to investigating of required skills in the didactics of biology is Explorer on very low level. On the basis of this fact it is necessary to find out, which skills are presented in pupils mind and which are problematic for pupils. But the first step has to be the concept skill to define in correct way. There is very amount of skills definition. Older definitions explained the skill as fill or partially automatic part of our activity. The newer ones explained the skill concept as an eligibility of pupil to make some concrete activity. On the basis of the content analysis is to suggest a system of biological skills, which will be divide into five groups on the basis of objectifying observation.

Návaznosti

GAP407/10/0514, projekt VaV
Název: Dovednosti žáků v biologii, geografii a chemii: výzkum zamýšleného, realizovaného a osvojeného kurikula na počátku implementace kurikulární reformy
Investor: Grantová agentura ČR, Dovednosti žáků v biologii, geografii a chemii: výzkum zamýšleného, realizovaného a osvojeného kurikula na počátku implementace kurikulární reformy