Detailed Information on Publication Record
2011
Monopoly Supply Chain Management via Rubinstein Bargaining
KVASNIČKA, Michal, Rostislav STANĚK and Ondřej KRČÁLBasic information
Original name
Monopoly Supply Chain Management via Rubinstein Bargaining
Name in Czech
Management monopolního dodavatelsko-odběratelského řetězce skrze Rubinsteinovo vyjednávání
Authors
KVASNIČKA, Michal (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution), Rostislav STANĚK (203 Czech Republic, belonging to the institution) and Ondřej KRČÁL (203 Czech Republic, belonging to the institution)
Edition
1. vyd. Prague, Proceedings of the 29th International Conference Mathematical Methods in Economics 2011, p. 431-436, 6 pp. 2011
Publisher
University of Economics, Faculty of Informatics and Statistics
Other information
Language
English
Type of outcome
Stať ve sborníku
Field of Study
50200 5.2 Economics and Business
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
Publication form
printed version "print"
References:
RIV identification code
RIV/00216224:14560/11:00074558
Organization unit
Faculty of Economics and Administration
ISBN
978-80-7431-058-4
UT WoS
000309074600071
Keywords (in Czech)
vertikální integrace; dvojí marginalizace; Rubinsteinovo vyjednávání; IO; politika konkurence
Keywords in English
vertical integration; double markup; Rubinstein bargaining; industrial organization; competition policy
Tags
International impact, Reviewed
Změněno: 10/3/2015 10:49, Mgr. Daniela Marcollová
V originále
This paper argues that the Spengler’s (JPE, 1950) double-markup story does not capture the strategic situation faced by a monopoly supply chain. We show that 1) the Spengler’s double-markup model is equivalent to an extensive game in which the upstream monopoly has all power to set the intermediate price, and the downstream monopsony has no bargaining power. This assumption seems unrealistic. 2) We model this situation using the Rubinstein bargaining. The equilibrium of our model does not yield a double markup. Hence, the joint output, the consumers price, and the total profit is as high as those of a vertically integrated firm. Moreover, the profit is split roughly equally between the two firms. 3) Our model has different implications for the competition policy.
In Czech
Článek tvrdí, že Spenglerův model dvojí marginalizace (JPE, 1950) nepopisuje dobře strategickou situaci, které čelí firmy v monopolním dodavatelsko-odběratelském řetězci. Ukazujeme, že 1) Spenglerův model dvojí marginalizace je ekvivalentní extenzivní hře, ve které horní monopl má plnou sílu stanovit cenu meziproduktu, zatímco dolní monopol nemá žádnou vyjednávací sílu. Tento předpoklad se zdá být nerealistický. 2) Modelujeme tuto situaci s pomocí Rubinsteinova vyjednávání. Rovnováha našeho modelu nemá dvojí marginalizaci, takže celkový výstup, konečná cena i celkový zisk řetězce je stejný, jako by stanovila vertikálně integrovaná firma. Zisk je navíc mezi obě firmy rozdělen přibližně rovnoměrně. 3) Náš model má jiné implikace pro politiku konkurence.