D 2011

Rizika související s využitím moderních informačních a komunikačních technologií ve vzorku žáků základních škol a středoškolských studentů

KACHLÍK, Petr

Základní údaje

Originální název

Rizika související s využitím moderních informačních a komunikačních technologií ve vzorku žáků základních škol a středoškolských studentů

Název česky

Rizika související s využitím moderních informačních a komunikačních technologií ve vzorku žáků základních škol a středoškolských studentů

Název anglicky

The risks associated with the use of modern information and communication technologies in a sample of primary school pupils and high school students

Autoři

KACHLÍK, Petr (203 Česká republika, garant, domácí)

Vydání

1. vyd. Brno, Sborník z mezinárodní vědecké konference celoživotního vzdělávání ICOLLE 2011, od s. 102-116, 15 s. 2011

Nakladatel

Mendelova univerzita v Brně

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Stať ve sborníku

Obor

50300 5.3 Education

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Forma vydání

tištěná verze "print"

Kód RIV

RIV/00216224:14410/11:00053113

Organizační jednotka

Pedagogická fakulta

ISBN

978-80-7375-535-5

Klíčová slova česky

bezpečnost; dotazník; hra; ICT; internet; počítač; prevence; riziko; student; škola; útok; volný čas; výzkum; zneužití; žák

Klíčová slova anglicky

security; questionnaire; game; ICT; Internet; computer; prevention; risk; school; assault; leisure; research; abuse; pupil

Příznaky

Recenzováno
Změněno: 14. 3. 2013 18:01, doc. MUDr. Petr Kachlík, Ph.D.

Anotace

V originále

Moderní informační a komunikační technologie (ICT) nabízejí možnost rychlé a efektivní práce s daty, šetří čas, zkracují vzdálenosti, jsou využívány v zaměstnání, při vzdělávání, pro poučení i zábavu. Ukázalo se ale, že jejich nadužívání vykazuje rysy závislostního chování, nejsou dodržována základní etická a bezpečnostní pravidla. Byl realizován výzkum, který proběhl ve všech krajích ČR, v každém byli osloveni žáci 1 základní a studenti 1 střední školy, celkem 1072 respondentů. Bylo využito anonymního dotazníku o 35 položkách, otázky byly zaměřeny na trávení volného času, užití počítače, hraní počítačových her, surfování na internetu, osobní útoky vedené cestou ICT a jejich řešení, poskytování osobních a jiných důvěrných údajů, pohyb na sociálních sítích, závadový obsah webu.

Anglicky

Modern information and communication technologies (ICTs) enable fast and efficient work with data, time saving, shortening of distance, etc. They are used at work, training courses, studying and in leisure time. Yet the findings show that overuse of the technologies causes a kind of addictive behavior and breaking of the basic ethical and safety rules. The research was carried out in all regions of the Czech Republic analyzing the answers of primary school pupils and secondary school students, in total of 1,072 respondents. The anonymous questionnaire consisting of thirty-five items was focusedon leisure time activities, use of computers, computer games, surfing on the Internet, ICT personal attacks and their solution, providing personal and other confidential data on social networks, offending content of websites, etc.

Návaznosti

MSM0021622421, záměr
Název: Škola a zdraví pro 21. století
Investor: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR, Škola a zdraví pro 21. století