TŮMA, Pavel, Katarína MILLOVÁ, Mojmír TYRLÍK, Čeněk ŠAŠINKA a Markéta JANKOVSKÁ. Věkové a genderové rozdíly v sebehodnocení a jeho vlivu na zvládání zátěže v období adolescence. Online. In Kateřina Bartošová, Michal Čerňák, Pavel Humpolíček, Markéta Kukaňová, Alena Slezáčková. Sociální procesy a osobnost, Člověk na cestě životem: Křižovatky a mosty (Sborník příspevků). Brno: Tribun EU, 2011, s. 332-337. ISBN 978-80-263-0029-8.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Věkové a genderové rozdíly v sebehodnocení a jeho vlivu na zvládání zátěže v období adolescence
Název česky Věkové a genderové rozdíly v sebehodnocení a jeho vlivu na zvládání zátěže v období adolescence
Název anglicky Influence of self-esteem on coping in adolescents: age and gender differences
Autoři TŮMA, Pavel (203 Česká republika, garant, domácí), Katarína MILLOVÁ (703 Slovensko, domácí), Mojmír TYRLÍK (203 Česká republika, domácí), Čeněk ŠAŠINKA (203 Česká republika, domácí) a Markéta JANKOVSKÁ (203 Česká republika, domácí).
Vydání Brno, Sociální procesy a osobnost, Člověk na cestě životem: Křižovatky a mosty (Sborník příspevků), od s. 332-337, 6 s. 2011.
Nakladatel Tribun EU
Další údaje
Originální jazyk čeština
Typ výsledku Stať ve sborníku
Obor 50100 5.1 Psychology and cognitive sciences
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání elektronická verze "online"
WWW URL
Kód RIV RIV/00216224:14210/11:00053134
Organizační jednotka Filozofická fakulta
ISBN 978-80-263-0029-8
Klíčová slova česky zvládání zátěže; sebehodnocení; adolescence
Klíčová slova anglicky coping; self-esteem; adolescence
Štítky rivok
Příznaky Recenzováno
Změnil Změnil: Mgr. Michal Petr, učo 65024. Změněno: 5. 4. 2018 14:43.
Anotace
Studie se zabývá vlivem sebehodnocení na zvládání zátěže u adolescentů s ohledem na věkové a genderové rozdíly. Soubor tvořilo 411 adolescentů ve věku 12 – 19 let. Mladší skupina (12 – 15 let) se sestávala z 245 žáků (Ž=115; M=130) 8. a 9. tříd ZŠ nebo nižších tříd víceletých gymnázií. Skupinu starších adolescentů (16 – 19 let) tvořilo 166 studentů (Ž=109; M=57) 2. až 4. ročníků středních škol. Pomocí dotazníku Brief COPE (Carver, 1997) jsme zjišťovali volbu strategií zvládání a škálou SLCS-R (Tafarodi a Swann, 2001) pak sebehodnocení. Analýza ukázala, že mladší adolescenti významně častěji volili strategii popření než jejich starší kolegové. A naopak, skupina starších adolescentů častěji volila jako obvyklý způsob zvládání humor. Nejčastějším sebehodnocením byl u mladších dospívajících pocit sebe-nekompetence a sebe-odmítnutí. Z pohledu genderového se jako významné ukázalo častější využívání emocionální a instrumentální opory u dívek a humoru u chlapců.
Anotace anglicky
The study deals with age and gender differences in usage of coping strategies and self-esteem in adolescence. Sample consists of 411 adolescents aged 12 – 19 years. Participants were divided in younger (pupils 12-15 years; N=245; F=115; M=130) and older (students 16-19 years; N=166; F=109; M=57) group. Brief COPE (Carver, 1997) was used to identify coping strategies and SLCS-R (Tafarodi a Swann, 2001) scale to identify self-esteem. Between-subject test showed that younger adolescents used more often denial. Older chose more often humor for coping. In younger group were more frequent feelings of self-incompetence and self-rejection. Gender differences show, girls used more emotional and instrumental support. Boys chose more often humor. Correlation and regression analysis showed that the self-competence is positively related to adaptive strategies and negatively related to maladaptive strategies.
Návaznosti
MUNI/A/0950/2009, interní kód MUNázev: Zvládání stresu z hlediska atribucí a sebehodnocení u adolescentů (Akronym: ZSHASA)
Investor: Masarykova univerzita, Zvládání stresu z hlediska atribucí a sebehodnocení u adolescentů, DO R. 2020_Kategorie A - Specifický výzkum - Studentské výzkumné projekty
VytisknoutZobrazeno: 14. 5. 2024 19:37