D 2011

The Cinematic Shapes of the Socialist Modernity Program: Ideological and Economic Parameters of Cinema Distribution in the Czech Lands, 1948-1970

SKOPAL, Pavel

Základní údaje

Originální název

The Cinematic Shapes of the Socialist Modernity Program: Ideological and Economic Parameters of Cinema Distribution in the Czech Lands, 1948-1970

Autoři

SKOPAL, Pavel (203 Česká republika, garant, domácí)

Vydání

London - New York, Cinema, Audiences and Modernity. New Perspectives on European Cinema History, od s. 81-98, 17 s. 2011

Nakladatel

Routledge

Další údaje

Jazyk

angličtina

Typ výsledku

Stať ve sborníku

Obor

Písemnictví, masmedia, audiovize

Stát vydavatele

Velká Británie a Severní Irsko

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Forma vydání

tištěná verze "print"

Kód RIV

RIV/00216224:14210/11:00049993

Organizační jednotka

Filozofická fakulta

ISBN

978-0-415-67277-1

Klíčová slova česky

dějiny kinematografie; filmová distribuce; socialistická modernita; kulturní politika; kinematografie a komunistický režim

Klíčová slova anglicky

history of cinema; film distribution; cultural policy; socialist modernity; cinema and the communist regime

Štítky

Příznaky

Mezinárodní význam
Změněno: 19. 1. 2013 22:02, doc. Mgr. Pavel Skopal, Ph.D.

Anotace

V originále

Cinema culture was a prominent place both for implementation and promotion of modernization in its socialistic idiom by the communist regime. The text gives a history of a film distribution model formed by the basic conflict between an ideological concept and an economic criteria and analyses cinema distribution as a tool for promotion of the socialist modernity. The history of cinema distribution approached from that point of view emerge as a place of conflicts, not a fluently working ideological machine.

Česky

Filmová kultura představovala prominentní místo jak pro realizaci, tak pro propagaci socialistického idiomu modernizace. Tento text analyzuje filmovou distribuci z tohoto hlediska a se snaží podat dějiny určitého historického modelu distribuce formovaného základním konfliktem ideologického modelu s ekonomickými kritérii. Dějiny distribuce se z hlediska hospodářských a ideologických zájmů jednotlivých subjektů ukazují nikoli jako hladce fungující nástroj prosazování mocenských a ideologických cílů stranických a vládních orgánů, ale jako prostor střetů a uplatňování účelových praktik. Základní změny hlavních tendencí jsou po roce 1948 jistě diktovány především mocenským centrem, ale ideologické formování distribuce bylo nuceno reagovat na hospodářské požadavky a realitu výkonu, což vytvářelo evidentní napětí mezi „kulturně-politickými“ a hospodářskými požadavky a činilo z distribučního sektoru oblast skrytých a někdy i otevřených střetů.

Návaznosti

GP408/07/P174, projekt VaV
Název: Americká a západoevropská kinematografie v Československu 1945-1989: kulturní a recepční dějiny
Investor: Grantová agentura ČR, Americká a západoevropská kinematografie v Československu 1945-1989: kulturní a recepční dějiny