PŘIKRYLOVÁ, Jana a Kateřina VLČKOVÁ. Používání strategií učení cizímu jazyku žáky středních škol: výsledky dotazníkového šetření. In Konference ČAPV. 2011. ISBN 978-80-210-5553-7.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Používání strategií učení cizímu jazyku žáky středních škol: výsledky dotazníkového šetření
Název anglicky The use of foreign language learning strategies by upper secondary school students: results of a survey study
Autoři PŘIKRYLOVÁ, Jana a Kateřina VLČKOVÁ.
Vydání Konference ČAPV, 2011.
Další údaje
Originální jazyk čeština
Typ výsledku Konferenční abstrakt
Obor 50300 5.3 Education
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
WWW Stránky konference ČAPV 2011
Organizační jednotka Pedagogická fakulta
ISBN 978-80-210-5553-7
Klíčová slova česky strategie učení, cizí jazyk, dotazník, řečové dovednosti
Klíčová slova anglicky learning strategies, foreign language, questionnaire, language skills
Změnil Změnila: doc. Mgr. et Mgr. Kateřina Vlčková, Ph.D., učo 23594. Změněno: 10. 4. 2012 16:49.
Anotace
Příspěvek představuje první výsledky výzkumu disertační práce v oblasti diagnostiky strategií učení cizímu jazyku (CJ) na střední škole. Použit byl Dotazník strategií učení se cizímu jazyku pro studenty středních a jazykových škol (1. verze, Přikrylová, Vlčková 2010), který je volnou adaptací Language Strategy Use Survey (A. Cohen, R. Oxford, C. Chi 2002) vycházející z přístupu výuky založené na stylech a strategiích učení A. Cohena a S. Weaverové. Dotazník je dostupný na Portále evaluačních nástrojů projektu Cesta ke kvalitě Národního ústavu odborného vzdělávání. Strategie byly zjišťovány u receptivních (poslech, čtení) a produktivních řečových dovedností (psaní, mluvení) a slovní zásoby a překladu. Výzkumný vzorek tvořilo 940 respondentů ze středních odborných škol, odborných učilišť, gymnázií a jazykových škol. Výsledky zahrnují především srovnání míry používání jednotlivých skupin strategií. Žáci strategie učení CJ používají relativně málo (průměr 2,56 na frekvenční škále od 1 do 4, SD 0,44). Nejméně byly používány strategie slovní zásoby a nejvíce strategie překladu.
Anotace anglicky
Poster presented first results of a theses in the field of assessment of foreign language learning strategies (FLLS) at upper secondary educational level. The Questionnaire of foreign language learning strategies for upper secondary schools and language schools for students (1. version, Přikrylová, Vlčková 2010) was used, based on Language Strategy Use Survey (A. Cohen, R. Oxford, C. Chi 2002) and on an approach to teaching based on learning styles and strategies by A. Cohen and S. Weaver (2006). The questionnaire is available on the Portal of self-evaluation tools for schools of the National Institute for Education. Strategies were measured in 6 areas of receptive (listening, reading) and productive language skills (writing, speaking), and vocabulary and translation. The research sample consisted of 940 respondents from upper secondary schools - comprehensive schools, vocational schools, and language schools. Presented results focused on school groups comparison in reported strategy use. Students tended to use foreign language learning rather seldom or not systematically in each of the strategy groups (average 2.56 for the frequency range of 1 to 4, SD 0.44). Vocabulary strategies were least used and the most used were translation strategies.
Návaznosti
LC06046, projekt VaVNázev: Centrum základního výzkumu školního vzdělávání (Akronym: RECES)
Investor: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR, Centrum základního výzkumu školního vzdělávání
VytisknoutZobrazeno: 8. 5. 2024 18:20