2011
Uvíznutí v marginalitě: vzdělávací trh, „romské školy“ a reprodukce sociálně prostorových nerovností
NEKORJAK, Michal, Adéla SOURALOVÁ a Klára VOMASTKOVÁZákladní údaje
Originální název
Uvíznutí v marginalitě: vzdělávací trh, „romské školy“ a reprodukce sociálně prostorových nerovností
Název česky
Uvíznutí v marginalitě: vzdělávací trh, „romské školy“ a reprodukce sociálně prostorových nerovností
Název anglicky
Stuck in Marginality: The Education Market, ‘Roma Schools’ and the Reproduction of Social and Spatial Inequalities
Autoři
NEKORJAK, Michal (203 Česká republika, garant, domácí), Adéla SOURALOVÁ (203 Česká republika, domácí) a Klára VOMASTKOVÁ (203 Česká republika, domácí)
Vydání
SOCIOLOGICKY CASOPIS-CZECH SOCIOLOGICAL REVIEW, Praha, Sociologický ústav AV ČR, 2011, 0038-0288
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Článek v odborném periodiku
Obor
50400 5.4 Sociology
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Odkazy
Impakt faktor
Impact factor: 0.357
Kód RIV
RIV/00216224:14230/11:00053172
Organizační jednotka
Fakulta sociálních studií
UT WoS
000294886500003
Klíčová slova česky
sociální exkluze; Romové; vzdělávání; sociálně vyloučené lokality; reprodukce sociálních a prostorových nerovností; vzdělávací trh; Česká republika
Klíčová slova anglicky
social exclusion; Roma; education; socially excluded localities; reproduction of social and spatial inequalities; education market; Czech Republic
Příznaky
Recenzováno
Změněno: 5. 5. 2020 16:09, Mgr. Michal Petr
V originále
Text se zabývá vzájemným propojením vazbou mezi vyloučenými lokalitami a „romskými školami“ v jejich sousedství. Naše poznatky vznikly na základě mezinárodního srovnávacího výzkumu, v jehož rámci bylo v Česku sesbíráno přes devět set dotazníků a 80 rozhovorů s učiteli, žáky a rodiči. Detailně byly zkoumány dvě lokality nacházející se ve dvou velkých českých městech. Položili jsme si základní otázku, jak dochází k reprodukci stávajícího uspořádání a nerovností ve školském systému a jak to souvisí s existencí deprivovaných urbánních prostorů obývaných převážně romskými obyvateli. Výsledkem analýzy je vypracování konceptu segmentovaného lokálního vzdělávacího trhu, jehož místní podoba je utvářena interakcí tří faktorů: (a) vzdělávacích strategií rodin (b) socio-prostorové struktury místa; (b) institucionálního rámce zahrnující školské zákony, vzdělávací politiky a školy.
Anglicky
Roma urban enclaves can be characterized as social peripheries – or so called excluded localities in which poverty and unemployment are concentrated. The detachment of Roma from the dominant-majority group is represented in social space and in educational system as well, i.e. in the existence of sub-standard, low demanding basic schools, where Roma pupils prevail. Both phenomena became a subject of public debates, policies, and in case of schools a subject of international legal disputes, too. In the article we pose a question what is the mechanism constituting “Roma schools” located nearby deprived Roma urban enclaves. As an answer we introduce a conception of ethnically segmented local educational markets, which arose after 1989 in large cities. The ethnically segmented market is shaped by three factors: (a) socio-spatial structure, (b) institutional frame including law and policies as well as schools, (c) the educational strategies of both Roma and non-Roma parents. The data we used for our analysis came from the Czech part of international quantitative and qualitative research
Návaznosti
7E08069, projekt VaV |
|