J 2011

Uvíznutí v marginalitě: vzdělávací trh, „romské školy“ a reprodukce sociálně prostorových nerovností

NEKORJAK, Michal, Adéla SOURALOVÁ and Klára VOMASTKOVÁ

Basic information

Original name

Uvíznutí v marginalitě: vzdělávací trh, „romské školy“ a reprodukce sociálně prostorových nerovností

Name in Czech

Uvíznutí v marginalitě: vzdělávací trh, „romské školy“ a reprodukce sociálně prostorových nerovností

Name (in English)

Stuck in Marginality: The Education Market, ‘Roma Schools’ and the Reproduction of Social and Spatial Inequalities

Authors

NEKORJAK, Michal (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution), Adéla SOURALOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution) and Klára VOMASTKOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution)

Edition

SOCIOLOGICKY CASOPIS-CZECH SOCIOLOGICAL REVIEW, Praha, Sociologický ústav AV ČR, 2011, 0038-0288

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Článek v odborném periodiku

Field of Study

50400 5.4 Sociology

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

References:

Impact factor

Impact factor: 0.357

RIV identification code

RIV/00216224:14230/11:00053172

Organization unit

Faculty of Social Studies

UT WoS

000294886500003

Keywords (in Czech)

sociální exkluze; Romové; vzdělávání; sociálně vyloučené lokality; reprodukce sociálních a prostorových nerovností; vzdělávací trh; Česká republika

Keywords in English

social exclusion; Roma; education; socially excluded localities; reproduction of social and spatial inequalities; education market; Czech Republic

Tags

Reviewed
Změněno: 5/5/2020 16:09, Mgr. Michal Petr

Abstract

V originále

Text se zabývá vzájemným propojením vazbou mezi vyloučenými lokalitami a „romskými školami“ v jejich sousedství. Naše poznatky vznikly na základě mezinárodního srovnávacího výzkumu, v jehož rámci bylo v Česku sesbíráno přes devět set dotazníků a 80 rozhovorů s učiteli, žáky a rodiči. Detailně byly zkoumány dvě lokality nacházející se ve dvou velkých českých městech. Položili jsme si základní otázku, jak dochází k reprodukci stávajícího uspořádání a nerovností ve školském systému a jak to souvisí s existencí deprivovaných urbánních prostorů obývaných převážně romskými obyvateli. Výsledkem analýzy je vypracování konceptu segmentovaného lokálního vzdělávacího trhu, jehož místní podoba je utvářena interakcí tří faktorů: (a) vzdělávacích strategií rodin (b) socio-prostorové struktury místa; (b) institucionálního rámce zahrnující školské zákony, vzdělávací politiky a školy.

In English

Roma urban enclaves can be characterized as social peripheries – or so called excluded localities in which poverty and unemployment are concentrated. The detachment of Roma from the dominant-majority group is represented in social space and in educational system as well, i.e. in the existence of sub-standard, low demanding basic schools, where Roma pupils prevail. Both phenomena became a subject of public debates, policies, and in case of schools a subject of international legal disputes, too. In the article we pose a question what is the mechanism constituting “Roma schools” located nearby deprived Roma urban enclaves. As an answer we introduce a conception of ethnically segmented local educational markets, which arose after 1989 in large cities. The ethnically segmented market is shaped by three factors: (a) socio-spatial structure, (b) institutional frame including law and policies as well as schools, (c) the educational strategies of both Roma and non-Roma parents. The data we used for our analysis came from the Czech part of international quantitative and qualitative research

Links

7E08069, research and development project
Name: ETHNIC DIFFERENCES IN EDUCATION AND DIVERGING PROSPECTS FOR URBAN YOUTH IN AN ENLARGED EUROPE
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, ETHNIC DIFFERENCES IN EDUCATION AND DIVERGING PROSPECTS FOR URBAN YOUTH IN AN ENLARGED EUROPE