2011
Zkoumání povahy žákovských promluv ve výuce anglického jazyka
NAJVAROVÁ, Veronika, Světlana HANUŠOVÁ a Martin ADAMZákladní údaje
Originální název
Zkoumání povahy žákovských promluv ve výuce anglického jazyka
Název česky
Zkoumání povahy žákovských promluv ve výuce anglického jazyka
Název anglicky
Research on the nature of pupils' utterances during English lessons
Autoři
Vydání
Výroční konference České asociace pedagogického výzkumu, 2011
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Konferenční abstrakt
Obor
50300 5.3 Education
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Organizační jednotka
Pedagogická fakulta
ISBN
978-80-210-5553-7
Klíčová slova česky
videostudie, kategoriální systém, výzkum výuky, příležitosti k mluvení, interakce, komunikace
Klíčová slova anglicky
video study, systems of categories, research on instruction, opportunities to talk, interaction, communication
Změněno: 4. 4. 2012 13:35, Mgr. Veronika Najvarová, Ph.D.
V originále
Příspěvek představuje metodologii a vybrané výsledky výzkumu promluv učitele a zejména žáků ve výuce anglického jazyka na druhém stupni základní školy. Byly představeny zejména kategoriální systémy vytvořené pro potřeby prezentovaného výzkumu, zaměřené na zjištění proporcí využívání mateřského a cílového jazyka a na postižení povahy anglických promluv žáků v reálné výuce. V teoretické rovině se výzkum opírá o koncept komunikačního přístupu ve výuce cizích jazyků. Hlavní metodou sběru dat bylo zprostředkované pozorování (videostudie). Analyzováno bylo 79 vyučovacích hodin, jednotkou analýzy byl 10vteřinový interval. Z výsledků vyplývá, že existují značné rozdíly v tom, jakým způsobem je výuka organizována jednotlivými učiteli a jaké příležitosti k mluvení žákům výuka nabízí.
Anglicky
In the paper the authors introduce the methodology and selected findings of a research project that focused on teachers’ and pupils’ utterances during English instruction as it was realized on lower-secondary level in the Czech Republic. The authors introduced systems of categories that were developed to be used to discover the proportions between the target language and the mother tongue and to capture and describe the nature of pupils’ utterances during instruction. The research builds on the concept of the communicative approach in the teaching and learning of English. The main research method was video-mediated observation – video study and transcript analysis. We analysed 79 transcripts; the analytical unit was a 10-second interval. The findings indicate that there are vast differences in classroom organisation and in opportunities to talk that are offered to pupils.
Návaznosti
LC06046, projekt VaV |
|