HORKÁ, Hana. Primární edukace v environmentálních souvislostech. In Doušková, A.; Porubský, Š.; Huľová, Z. Učitelia a primárna edukácia včera, dnes a zajtra. Banská Bystrica: Katedra elementárnej a predškolskej pedagogiky PdF UMB, 2011, s. 300-305. ISBN 978-80-557-0116-5.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Primární edukace v environmentálních souvislostech
Název anglicky Primary Education with regard to Environmental Issues
Autoři HORKÁ, Hana (203 Česká republika, garant, domácí).
Vydání Banská Bystrica, Učitelia a primárna edukácia včera, dnes a zajtra, od s. 300-305, 6 s. 2011.
Nakladatel Katedra elementárnej a predškolskej pedagogiky PdF UMB
Další údaje
Originální jazyk čeština
Typ výsledku Stať ve sborníku
Obor 50300 5.3 Education
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání tištěná verze "print"
Kód RIV RIV/00216224:14410/11:00053302
Organizační jednotka Pedagogická fakulta
ISBN 978-80-557-0116-5
Klíčová slova česky příroda; kultura; primární edukace; environmentální výchova; ekologická etika; ekologická gramotnost; hodnoty; biofilní orientace vzdělávání
Klíčová slova anglicky nature; culture; primary education; environmental education; ecological ethics; ecological literacy; values; biophiled orientation of education
Příznaky Recenzováno
Změnil Změnila: doc. PaedDr. Hana Horká, CSc., učo 2749. Změněno: 25. 8. 2013 09:16.
Anotace
Nová interpretace pojetí primární edukace zvýrazňuje environmentální dimenzi. S ní souvisí požadovaná biofilní orientace vzdělávání, která umožní nejen hodnotové cítění, překonání primitivně egocentrických názorů a komplexní myšlení uctivé k přírodě, ale i poznávání kultury člověkem vytvářené. V centru pozornosti jsou otázky vzdělávacího obsahu, spjaté s odhalováním příčin selhávání vztahu člověk - životní prostředí a cestami jeho proměny. Autorka analyzuje problémové okruhy vzdělávání, které korespondují s principy environmentální etiky. Uvádí výsledky výzkumného šetření provedeného se studenty.
Anotace anglicky
The new interpretation of the understanding of primary education stresses the environmental dimension. This is related to the required biophiled orientation of education which facilitates not only differentiated values, overcoming primitive egocentric opinions and complex thinking which respects nature but also the exploration of the culture created by humans. At the centre of attention are questions related to educational content connected with the revelation of the cause of the failure of the relationship between humans and the environment and the possibilities for its change. The author analyzes the key topics of primary education which correspond to the principles of environmental ethics. She presents the results of structured reflection of students on the selected topics of professional training.
Návaznosti
MSM0021622421, záměrNázev: Škola a zdraví pro 21. století
Investor: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR, Škola a zdraví pro 21. století
VytisknoutZobrazeno: 14. 6. 2024 02:15