2011
Psychologické charakteristiky a věkové zvláštnosti dětí na přechodu stupňů
MAREŠ, Jan, Lenka LACINOVÁ a Stanislav JEŽEKZákladní údaje
Originální název
Psychologické charakteristiky a věkové zvláštnosti dětí na přechodu stupňů
Název anglicky
Psychological characteristics and age specific of children in the transition grades
Autoři
MAREŠ, Jan (203 Česká republika, garant), Lenka LACINOVÁ (203 Česká republika, domácí) a Stanislav JEŽEK (203 Česká republika, domácí)
Vydání
1. vyd. Praha, Walterová, E. (ed.). Dva světy základní školy? Úskalí přechodu z 1. na 2. stupeň. od s. 197-209, 13 s. 2011
Nakladatel
Karolinum
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Kapitola resp. kapitoly v odborné knize
Obor
50300 5.3 Education
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání
tištěná verze "print"
Kód RIV
RIV/00216224:14230/11:00053327
Organizační jednotka
Fakulta sociálních studií
ISBN
978-80-246-2043-5
Klíčová slova česky
raná adolescence; individuální vývoj; přechod na druhý stupeň; vývojové kaskády; prožívané strachy; styl výchovy
Klíčová slova anglicky
early adolescence; development; transition grades; developnetal cascades; parenting styles; fears
Příznaky
Recenzováno
Změněno: 5. 10. 2015 13:44, doc. Mgr. Lenka Lacinová, Ph.D.
V originále
Kapitola se zaměřuje na problematiku vývoje v rané adolescenci (early adolescence). Text se zaměřuje na specifika individuálního vývoje v jednotlivých oblastech (jako je fyzický vývoj, vývoj myšlení a vývoj sociálních vztahů). Naším záměrem bylo představit období časné adolescence v kontextu psychologických teorií, přičemž zastřešujícím konceptem je pojem vývojových kaskád (developmental cascades), který umožňuje popisovat specifika individuálního vývoje, jeho dynamiky či jeho zvláštností s ohledem na kontext vlivů, jejich interakcí i specifik prostředí. V textu jsou představeny i některé výsledky longitudinálního šetření na populaci českých dětí v tomto období, s důrazem na prožívání a reflexi výchovného působení rodičů (strachy, vnímaný styl výchovy).
Anglicky
This chapter focuses on the issues of development in early adolescence. The text focuses on the specifics of individual development in different areas (such as physical development, development thinking and development of social relationships). Our intention was to present the early period of adolescence in the context of psychological theories, with an overarching concept, the concept of developmental cascades , which allows to describe the specifics of individual development, its dynamics and its peculiarities with respect to context effects, interactions and their specific environments. In the text are presented some results of the longitudinal survey on the population of Czech children in this period, with an emphasis on experience and reflection on educational influence of parents (with fears, perceived parenting style).
Návaznosti
MSM0021622406, záměr |
|