C 2011

Psychologické charakteristiky a věkové zvláštnosti dětí na přechodu stupňů

MAREŠ, Jan, Lenka LACINOVÁ a Stanislav JEŽEK

Základní údaje

Originální název

Psychologické charakteristiky a věkové zvláštnosti dětí na přechodu stupňů

Název anglicky

Psychological characteristics and age specific of children in the transition grades

Autoři

MAREŠ, Jan (203 Česká republika, garant), Lenka LACINOVÁ (203 Česká republika, domácí) a Stanislav JEŽEK (203 Česká republika, domácí)

Vydání

1. vyd. Praha, Walterová, E. (ed.). Dva světy základní školy? Úskalí přechodu z 1. na 2. stupeň. od s. 197-209, 13 s. 2011

Nakladatel

Karolinum

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Kapitola resp. kapitoly v odborné knize

Obor

50300 5.3 Education

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Forma vydání

tištěná verze "print"

Kód RIV

RIV/00216224:14230/11:00053327

Organizační jednotka

Fakulta sociálních studií

ISBN

978-80-246-2043-5

Klíčová slova česky

raná adolescence; individuální vývoj; přechod na druhý stupeň; vývojové kaskády; prožívané strachy; styl výchovy

Klíčová slova anglicky

early adolescence; development; transition grades; developnetal cascades; parenting styles; fears

Příznaky

Recenzováno
Změněno: 5. 10. 2015 13:44, doc. Mgr. Lenka Lacinová, Ph.D.

Anotace

V originále

Kapitola se zaměřuje na problematiku vývoje v rané adolescenci (early adolescence). Text se zaměřuje na specifika individuálního vývoje v jednotlivých oblastech (jako je fyzický vývoj, vývoj myšlení a vývoj sociálních vztahů). Naším záměrem bylo představit období časné adolescence v kontextu psychologických teorií, přičemž zastřešujícím konceptem je pojem vývojových kaskád (developmental cascades), který umožňuje popisovat specifika individuálního vývoje, jeho dynamiky či jeho zvláštností s ohledem na kontext vlivů, jejich interakcí i specifik prostředí. V textu jsou představeny i některé výsledky longitudinálního šetření na populaci českých dětí v tomto období, s důrazem na prožívání a reflexi výchovného působení rodičů (strachy, vnímaný styl výchovy).

Anglicky

This chapter focuses on the issues of development in early adolescence. The text focuses on the specifics of individual development in different areas (such as physical development, development thinking and development of social relationships). Our intention was to present the early period of adolescence in the context of psychological theories, with an overarching concept, the concept of developmental cascades , which allows to describe the specifics of individual development, its dynamics and its peculiarities with respect to context effects, interactions and their specific environments. In the text are presented some results of the longitudinal survey on the population of Czech children in this period, with an emphasis on experience and reflection on educational influence of parents (with fears, perceived parenting style).

Návaznosti

MSM0021622406, záměr
Název: Psychologické a sociální charakteristiky dětí, mládeže a rodiny, vývoj osobnosti v době proměn moderní společnosti
Investor: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR, Psychologické a sociální charakteristiky dětí, mládeže a rodiny, vývoj osobnosti v době proměn moderní společnosti