ŠKYŘÍK, Petr and Michal LORENZ. Znalostní a metodický portál Knihovna.cz (Knowledge and methodical portal Knihovna.cz). Knihovna. Praha: Národní knihovna, 2011, vol. 22, No 1, p. 5-15. ISSN 1801-3252.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Znalostní a metodický portál Knihovna.cz
Name (in English) Knowledge and methodical portal Knihovna.cz
Authors ŠKYŘÍK, Petr (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution) and Michal LORENZ (203 Czech Republic, belonging to the institution).
Edition Knihovna, Praha, Národní knihovna, 2011, 1801-3252.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Article in a journal
Field of Study Documentation, librarianship, work with information
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW URL
RIV identification code RIV/00216224:14210/11:00053398
Organization unit Faculty of Arts
Keywords (in Czech) portál; znalostní management; trendy v knihovnách; spolupráce; KISK
Keywords in English portal; knowledge management; trends in libraries; cooperation; KISK
Tags Reviewed
Changed by Changed by: Mgr. Pavlína Mazáčová, Ph.D., učo 6795. Changed: 19/2/2013 12:49.
Abstract
Článek popisuje základní teoretická východiska, která stojí za vznikem portálu Knihovna.cz, který společně s partnery vytváří Kabinet informačních studií a knihovnictví v Brně. V článku jsou popsány prvky znalostní a informační infrastruktury, definovány subsystémy z hlediska znalostního managementu a představeny trendy ve vzdělávání. Ve stručnosti jsou také představeny myšlenkové mapy dílčích subprojektů portálu Knihovna.cz, které jsou popisovány na základě konceptuálních a teoretických východisek.
Abstract (in English)
The article is based on the thesis defended in 2010 at the Institute of Information Studies and Librarianship at the Faculty of Arts, Charles University in Prague. It deals with the access to information for users with special needs in public libraries. The groups of users are defined in broad terms; they include not only people with sensual and physical impairment, but also a wide variety of users with communication disorders and readers suffering from various types of social exclusion – people with low incomes, members of ethnic and language minorities or people providing full-time care to a family member. The recommendations for library services offered to users with special needs are briefly summarised at the end of the article. Detailed references can be found in the original thesis.
PrintDisplayed: 6/10/2024 10:08