k 2011

Organizační formy vyučování pohledem učitelů

MAKOVSKÁ, Zuzana a Jiří ZOUNEK

Základní údaje

Originální název

Organizační formy vyučování pohledem učitelů

Název anglicky

An organizational forms of the teaching as Perceived by Teachers

Autoři

MAKOVSKÁ, Zuzana (203 Česká republika, garant, domácí) a Jiří ZOUNEK (203 Česká republika, domácí)

Vydání

19. výroční konference České asociace pedagogického výzkumu. 2011

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Prezentace na konferencích

Obor

50300 5.3 Education

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Kód RIV

RIV/00216224:14210/11:00050037

Organizační jednotka

Filozofická fakulta

Klíčová slova česky

učitel; škola; výkum; didaktika; vyučovací formy

Klíčová slova anglicky

teacher; school; research; didactics; organizational forms

Štítky

Změněno: 28. 3. 2012 11:40, Mgr. Petra Georgala

Anotace

V originále

Příspěvek je výstupem výzkumného projektu Komunikace ve školní třídě (projekt je podporován Grantovou agenturou ČR, GA406/09/0752), v němž se snažíme popsat pedagogickou komunikaci na druhém stupni základních škol. V průběhu analýzy rozhovorů s učiteli, jejímž cílem bylo odhalení subjektivního vnímání komunikace ve školní třídě, se ovšem objevila témata, která vystihují učitelovo myšlení či pojetí výuky. V příspěvku se proto pokusíme odpovědět na otázku: Jak vnímají učitelé na druhém stupni českých základních škol svoji výuku? V příspěvku se přitom zaměříme zejména na formy výuky. V tomto příspěvku vycházíme primárně z rozhovorů s jednotlivými učiteli, ale i z videonahrávek hodin. S každým učitelem přitom byly realizovány dva rozhovory - jeden před pozorováním a druhý po pozorování, v němž bylo možné vracet se ke konkrétním komunikačním situacím. Rozhovory byly přepsány a následně analyzovány v programu Atlas.ti. Na základě získaných výsledků budeme prezentovat to, jak učitelé vnímají formy výuky.

Anglicky

The paper is an output of research project called Communication in the Classroom (Czech Science Foundation, GA406/09/0752). The goal of this presentation is to answer the following research question: how do teachers at secondary Czech schools perceive organizational forms of the teaching? In this paper, we rely mostly on data gathered from teacher interviews and participant observation in classrooms.

Návaznosti

GA406/09/0752, projekt VaV
Název: Komunikace ve školní třídě
Investor: Grantová agentura ČR, Komunikace ve školní třídě