J 2011

The idea of universally accessible library : its epistemiological assumptions and ethical basis.

STODOLA, Jiří

Základní údaje

Originální název

The idea of universally accessible library : its epistemiological assumptions and ethical basis.

Název česky

Idea univerzálně dostupné knihovny : její noetické předpoklady a etická východiska

Autoři

STODOLA, Jiří (203 Česká republika, garant, domácí)

Vydání

ProInflow, Brno, Masarykova univerzita, 2011, 1804-2406

Další údaje

Jazyk

angličtina

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

Dokumentace, knihovnictví, práce s informacemi

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Kód RIV

RIV/00216224:14750/11:00050052

Organizační jednotka

Středisko pro pomoc studentům se specifickými nároky

Klíčová slova česky

všeobecná vzdělanost; univerzálně přístupná knihovna; etika; epistemologie

Klíčová slova anglicky

universally accessible library; general education; ethics; epistemology
Změněno: 14. 7. 2015 12:03, PhDr. Jiří Stodola, PhD.

Anotace

V originále

The article deals with a need for a research in the area of epistemology and ethics for the theoretical anchoring of ideas of general education and universally accessible library. The right to education and the associated idea of universally accessible library (both intuitively understood) in today's globalizing world are needed to be newly thought out in order that to be able to resist attacks of the relativistic philosophical concepts. It turns out that these connected ideas require epistemological and ethical anchoring. In the article, there is designed a possible philosophical research that would allow newly legitimize, as the idea of universal education, so the idea of universally accessible library.

Česky

Článek se zabývá potřebou výzkumu v oblasti epistemologie a etiky pro teoretické ukotvení myšlenky všeobecného vzdělání a univerzálně přístupné knihovny. Intuitivně chápané právo na vzdělání a s ním spojená myšlenka univerzálně přístupné knihovny potřebuje v dnešním globalizujícím se světě nové promýšlení, aby odolala útokům relativizujících filosofických koncepcí. Ukazuje se, že obě spojené myšlenky vyžadují jednak ukotvení epistemologické, jednak ukotvení etické. V článku je navržen možný filosofický výzkum, který by umožnil nově legitimizovat, jak myšlenku všeobecné vzdělanosti, tak myšlenku univerzálně přístupné knihovny.

Návaznosti

GA406/09/0374, projekt VaV
Název: Specifika vysokoškolských knihoven pro zrakově postižené a jejich uživatelů v České republice
Investor: Grantová agentura ČR, Specifika vysokoškolských knihoven pro zrakově postižené a jejich uživatelů v České republice