2011
The idea of universally accessible library : its epistemiological assumptions and ethical basis.
STODOLA, JiříZákladní údaje
Originální název
The idea of universally accessible library : its epistemiological assumptions and ethical basis.
Název česky
Idea univerzálně dostupné knihovny : její noetické předpoklady a etická východiska
Autoři
STODOLA, Jiří (203 Česká republika, garant, domácí)
Vydání
ProInflow, Brno, Masarykova univerzita, 2011, 1804-2406
Další údaje
Jazyk
angličtina
Typ výsledku
Článek v odborném periodiku
Obor
Dokumentace, knihovnictví, práce s informacemi
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Kód RIV
RIV/00216224:14750/11:00050052
Organizační jednotka
Středisko pro pomoc studentům se specifickými nároky
Klíčová slova česky
všeobecná vzdělanost; univerzálně přístupná knihovna; etika; epistemologie
Klíčová slova anglicky
universally accessible library; general education; ethics; epistemology
Změněno: 14. 7. 2015 12:03, PhDr. Jiří Stodola, PhD.
V originále
The article deals with a need for a research in the area of epistemology and ethics for the theoretical anchoring of ideas of general education and universally accessible library. The right to education and the associated idea of universally accessible library (both intuitively understood) in today's globalizing world are needed to be newly thought out in order that to be able to resist attacks of the relativistic philosophical concepts. It turns out that these connected ideas require epistemological and ethical anchoring. In the article, there is designed a possible philosophical research that would allow newly legitimize, as the idea of universal education, so the idea of universally accessible library.
Česky
Článek se zabývá potřebou výzkumu v oblasti epistemologie a etiky pro teoretické ukotvení myšlenky všeobecného vzdělání a univerzálně přístupné knihovny. Intuitivně chápané právo na vzdělání a s ním spojená myšlenka univerzálně přístupné knihovny potřebuje v dnešním globalizujícím se světě nové promýšlení, aby odolala útokům relativizujících filosofických koncepcí. Ukazuje se, že obě spojené myšlenky vyžadují jednak ukotvení epistemologické, jednak ukotvení etické. V článku je navržen možný filosofický výzkum, který by umožnil nově legitimizovat, jak myšlenku všeobecné vzdělanosti, tak myšlenku univerzálně přístupné knihovny.
Návaznosti
GA406/09/0374, projekt VaV |
|