KUBIATKO, Milan, Kateřina MRÁZKOVÁ a Tomáš JANKO. Postoje žáků 2. stupně základních škol k vyučovacímu předmětu zeměpis. Pedagogika. 2011, roč. 61, č. 3, s. 257-270. ISSN 0031-3815.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Postoje žáků 2. stupně základních škol k vyučovacímu předmětu zeměpis
Název anglicky The attitudes of lower secondary-school pupils’ to geography as a teaching subject
Autoři KUBIATKO, Milan (703 Slovensko, garant, domácí), Kateřina MRÁZKOVÁ (203 Česká republika, domácí) a Tomáš JANKO (203 Česká republika, domácí).
Vydání Pedagogika, 2011, 0031-3815.
Další údaje
Originální jazyk čeština
Typ výsledku Článek v odborném periodiku
Obor 50300 5.3 Education
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Kód RIV RIV/00216224:14410/11:00053534
Organizační jednotka Pedagogická fakulta
Klíčová slova česky dotazník; postoje; zeměpis; žáci základních škol
Klíčová slova anglicky questionnaire; attitudes; geography; lower secondary school pupils
Příznaky Recenzováno
Změnil Změnil: PaedDr. Milan Kubiatko, PhD., učo 108312. Změněno: 8. 3. 2013 13:48.
Anotace
V této studii jsme zkoumali postoje žáků k vyučovacímu předmětu zeměpis. V našem výzkumu jsme se zabývali vlivem různých proměnných (pohlaví, třída a oblíbený předmět) na postoje žáků k zeměpisu. Výzkumný vzorek tvořilo 540 žáků ze šesti základních škol. Počet dívek byl 315, počet chlapců 225. Účastníci výzkumného šetření byli ve věku 11 – 15 let. Všichni účastníci navštěvovali druhý stupeň základních škol, přičemž nejvíce jich bylo z osmého ročníku. Postoje žáků k vyučovacímu předmětu zeměpis byly měřeny na škálové stupnici Likertova typu s pěti možnostmi odpovědí, počet položek bylo 27. Výsledky dotazníkové šetření byly zpracovány faktorovou analýzou a analýzou rozptylu. Reliabilita výzkumného nástroje byla stanovena pomocí Cronbachova koeficientu alfa. Celkově výsledky našeho výzkumu ukazují relativně neutrální postoj českých žáků k vyučovacímu předmětu zeměpis. Dále výsledky ukázaly, že třída a oblíbený předmět významně ovlivňují postoje žáků k zeměpisu, zatímco vliv pohlaví prokázán nebyl.
Anotace anglicky
This study is focused on the investigation of pupils’ attitudes toward geography as a teaching subject. The influence of variables like gender, grade and favorite subject on attitudes toward geography was investigated. The sample size consisted of 540 lower secondary school pupils from six schools. The number of girls was 315 and number of boys was 225. The age of respondents was between 11 – 15 years, the most of respondents was from 8th grade. The pupils’ attitudes were measured on the 5-point items of Likert type, the number of items was 27. The results were evaluated by factor analysis and analysis of variance. The reliability of the measurement tool was determined by the Cronbach’s alpha coefficient. The results showed relatively neutral Czech pupils’ attitudes toward geography. Next, the grade and favorite subject had the significant influence on the pupils’ attitudes toward geography. The effect of gender was not significant.
VytisknoutZobrazeno: 5. 10. 2024 17:53