SUCHÁNEK, Pavel. "K nejúplnější spokojenosti a potěšení znalců a milovníků umění". František Adolph z Freenthallu: Portrét olomouckého biskupa Maxmiliána Hamiltona. In Chvála ciceronství. Umělecká díla mezi pohádkou a vědou. Brno: Barrister & Principal, Masarykova univerzita Brno, 2011, s. 150-163. Teorie a dějiny umění. ISBN 978-80-87474-26-6.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název "K nejúplnější spokojenosti a potěšení znalců a milovníků umění". František Adolph z Freenthallu: Portrét olomouckého biskupa Maxmiliána Hamiltona
Název anglicky "To the greatest satisfaction and delight of connoisseurs and lovers of art". Franz Adolph von Freenthall, portrait of Maximilian Hamilton, Bishop of Olomouc
Autoři SUCHÁNEK, Pavel (203 Česká republika, garant, domácí).
Vydání Brno, Chvála ciceronství. Umělecká díla mezi pohádkou a vědou, od s. 150-163, 14 s. Teorie a dějiny umění. 2011.
Nakladatel Barrister & Principal, Masarykova univerzita Brno
Další údaje
Originální jazyk čeština
Typ výsledku Kapitola resp. kapitoly v odborné knize
Obor Umění, architektura, kulturní dědictví
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Kód RIV RIV/00216224:14210/11:00053568
Organizační jednotka Filozofická fakulta
ISBN 978-80-87474-26-6
Klíčová slova česky František Adolph z Freenthallu; Maxmilián Hamilton; olomoučtí biskupové; portréty; 18. století
Klíčová slova anglicky Franz Adolph von Freenthall; Maximilian Hamilton; bishops of Olomouc; portrait; 18th century
Štítky rivok
Příznaky Recenzováno
Změnil Změnil: doc. Mgr. Pavel Suchánek, Ph.D., učo 19371. Změněno: 20. 10. 2016 14:26.
Anotace
Studie pojednává o portrétu Maxmiliána hraběte von Hamilton (1714–1776), posledního knížete-biskupa olomouckého, vytvořeného původem mikulovským malířem britského královského dvora Františkem Adolphem z Freenthallu (1721–1773) mezi léty 1769 a 1771. Hlavní pozornost je na Hamiltonově portrétu postupně věnována třem motivům: gestům portrétovaného, jeho oděvu a způsobu jeho znázornění, a způsobu prezentace a funkce obrazu v ceremoniálním prostoru knížecí rezidence. Každý z těchto motivů je prozkoumán s ohledem na specifické obrazové konvence, uplatňujících se v daném žánru, a s ohledem na dobová pravidla vizuální rétoriky.
Anotace anglicky
The study examines the portrait of Count Maximilian von Hamilton (1714–1776), the last Prince-Bishop of Olomouc, painted between 1769 and 1771by Franz Adolph von Freenthall (1721–1773). The study focuses in turn on three motifs in Hamilton’s portrait: the gestures of the portraitee, his attire and the way he is depicted, and the form of presentation and the function of the painting in the ceremonial area of the princely residence. In examining each of these motifs, account is taken of the specific painting conventions applied in this genre, and of the contemporary rules of visual rhetoric.
VytisknoutZobrazeno: 27. 4. 2024 06:36