C 2011

"K nejúplnější spokojenosti a potěšení znalců a milovníků umění". František Adolph z Freenthallu: Portrét olomouckého biskupa Maxmiliána Hamiltona

SUCHÁNEK, Pavel

Základní údaje

Originální název

"K nejúplnější spokojenosti a potěšení znalců a milovníků umění". František Adolph z Freenthallu: Portrét olomouckého biskupa Maxmiliána Hamiltona

Název anglicky

"To the greatest satisfaction and delight of connoisseurs and lovers of art". Franz Adolph von Freenthall, portrait of Maximilian Hamilton, Bishop of Olomouc

Autoři

SUCHÁNEK, Pavel ORCID (203 Česká republika, garant, domácí)

Vydání

Brno, Chvála ciceronství. Umělecká díla mezi pohádkou a vědou, od s. 150-163, 14 s. Teorie a dějiny umění. 2011

Nakladatel

Barrister & Principal, Masarykova univerzita Brno

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Kapitola resp. kapitoly v odborné knize

Obor

Umění, architektura, kulturní dědictví

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Kód RIV

RIV/00216224:14210/11:00053568

Organizační jednotka

Filozofická fakulta

ISBN

978-80-87474-26-6

Klíčová slova česky

František Adolph z Freenthallu; Maxmilián Hamilton; olomoučtí biskupové; portréty; 18. století

Klíčová slova anglicky

Franz Adolph von Freenthall; Maximilian Hamilton; bishops of Olomouc; portrait; 18th century

Štítky

Příznaky

Recenzováno
Změněno: 20. 10. 2016 14:26, doc. Mgr. Pavel Suchánek, Ph.D.

Anotace

V originále

Studie pojednává o portrétu Maxmiliána hraběte von Hamilton (1714–1776), posledního knížete-biskupa olomouckého, vytvořeného původem mikulovským malířem britského královského dvora Františkem Adolphem z Freenthallu (1721–1773) mezi léty 1769 a 1771. Hlavní pozornost je na Hamiltonově portrétu postupně věnována třem motivům: gestům portrétovaného, jeho oděvu a způsobu jeho znázornění, a způsobu prezentace a funkce obrazu v ceremoniálním prostoru knížecí rezidence. Každý z těchto motivů je prozkoumán s ohledem na specifické obrazové konvence, uplatňujících se v daném žánru, a s ohledem na dobová pravidla vizuální rétoriky.

Anglicky

The study examines the portrait of Count Maximilian von Hamilton (1714–1776), the last Prince-Bishop of Olomouc, painted between 1769 and 1771by Franz Adolph von Freenthall (1721–1773). The study focuses in turn on three motifs in Hamilton’s portrait: the gestures of the portraitee, his attire and the way he is depicted, and the form of presentation and the function of the painting in the ceremonial area of the princely residence. In examining each of these motifs, account is taken of the specific painting conventions applied in this genre, and of the contemporary rules of visual rhetoric.