2011
Conceptual and Methodological Innovations in Research into Educational Inequalities
SIMONOVÁ, Natálie a Tomáš KATRŇÁKZákladní údaje
Originální název
Conceptual and Methodological Innovations in Research into Educational Inequalities
Název česky
Konceptuální a metodologické Inovace ve výzkumu vzdělanostních nerovností
Autoři
SIMONOVÁ, Natálie (203 Česká republika) a Tomáš KATRŇÁK (203 Česká republika, garant, domácí)
Vydání
Sociological Theory and Methods, 2011, 0913-1442
Další údaje
Jazyk
angličtina
Typ výsledku
Článek v odborném periodiku
Obor
50000 5. Social Sciences
Stát vydavatele
Japonsko
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Odkazy
Impakt faktor
Impact factor: 0.000
Kód RIV
RIV/00216224:14230/11:00053605
Organizační jednotka
Fakulta sociálních studií
UT WoS
000290815100012
Klíčová slova anglicky
educational research; access to education; educational inequality; measures of inequality
Štítky
Příznaky
Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 20. 4. 2012 09:58, Ing. Alena Raisová
Anotace
V originále
This paper provides a survey of the key thematic and methodological milestones in research into educational inequalities. The article focuses on authors and concepts that introduced major innovations and contributed to significant advancements in the analysis and knowledge of educational inequalities. We have distinguished three periods, focusing on two key concepts in each. The first period is represented by the basic model of the process of stratification and the social-psychological model. The second period includes the educational allocation concept and the theory of maximally maintained inequality (MMI). Finally, the third period is described on the grounds of the multinomial transition model and the theory of effectively maintained inequality (EMI). Across these development stages, three of the above-mentioned concepts are presented as breakthrough methodological innovations while another three concepts are viewed as thematic (interpretational) innovations, closely linked to the development of quantitative methods used to analyse educational inequalities.
Návaznosti
MSM0021622408, záměr |
|