SIMONOVÁ, Natálie a Tomáš KATRŇÁK. Conceptual and Methodological Innovations in Research into Educational Inequalities. Sociological Theory and Methods. 2011, roč. 26, č. 1, s. 197-213. ISSN 0913-1442.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Conceptual and Methodological Innovations in Research into Educational Inequalities
Název česky Konceptuální a metodologické Inovace ve výzkumu vzdělanostních nerovností
Autoři SIMONOVÁ, Natálie (203 Česká republika) a Tomáš KATRŇÁK (203 Česká republika, garant, domácí).
Vydání Sociological Theory and Methods, 2011, 0913-1442.
Další údaje
Originální jazyk angličtina
Typ výsledku Článek v odborném periodiku
Obor 50000 5. Social Sciences
Stát vydavatele Japonsko
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
WWW URL
Impakt faktor Impact factor: 0.000
Kód RIV RIV/00216224:14230/11:00053605
Organizační jednotka Fakulta sociálních studií
UT WoS 000290815100012
Klíčová slova anglicky educational research; access to education; educational inequality; measures of inequality
Štítky rivok
Příznaky Mezinárodní význam, Recenzováno
Změnil Změnila: Ing. Alena Raisová, učo 36962. Změněno: 20. 4. 2012 09:58.
Anotace
This paper provides a survey of the key thematic and methodological milestones in research into educational inequalities. The article focuses on authors and concepts that introduced major innovations and contributed to significant advancements in the analysis and knowledge of educational inequalities. We have distinguished three periods, focusing on two key concepts in each. The first period is represented by the basic model of the process of stratification and the social-psychological model. The second period includes the educational allocation concept and the theory of maximally maintained inequality (MMI). Finally, the third period is described on the grounds of the multinomial transition model and the theory of effectively maintained inequality (EMI). Across these development stages, three of the above-mentioned concepts are presented as breakthrough methodological innovations while another three concepts are viewed as thematic (interpretational) innovations, closely linked to the development of quantitative methods used to analyse educational inequalities.
Návaznosti
MSM0021622408, záměrNázev: Reprodukce a integrace společnosti (Akronym: IVRIS)
Investor: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR, Reprodukce a integrace společnosti
VytisknoutZobrazeno: 26. 4. 2024 08:16