C 2011

Videostudie: výzkum výuky založený na analýze videozáznamu

JANÍK, Tomáš, Jindřich LUKAVSKÝ, Eva MINAŘÍKOVÁ, Petr NAJVAR, Michaela PÍŠOVÁ et. al.

Basic information

Original name

Videostudie: výzkum výuky založený na analýze videozáznamu

Name in Czech

Videostudie: výzkum výuky založený na analýze videozáznamu

Name (in English)

Video study: research on instruction based on video recordings

Authors

JANÍK, Tomáš (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution), Jindřich LUKAVSKÝ (203 Czech Republic), Eva MINAŘÍKOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution), Petr NAJVAR (203 Czech Republic, belonging to the institution), Michaela PÍŠOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution) and Jan SLAVÍK (203 Czech Republic)

Edition

1. vyd. Praha, Janík, T., Slavík, J., & Najvar, P. et al. Kurikulární reforma na gymnáziích: od virtuálních hospitací k videostudiím, p. 88-113, 26 pp. Výzkumná zpráva, 2011

Publisher

Národní ústav pro vzdělávání

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Kapitola resp. kapitoly v odborné knize

Field of Study

50300 5.3 Education

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Publication form

printed version "print"

RIV identification code

RIV/00216224:14410/11:00053617

Organization unit

Faculty of Education

ISBN

978-80-904966-6-8

Keywords (in Czech)

hospitace; kurikulární reforma; videostudie; výzkum

Keywords in English

hospitation; curricular reform; video study; research

Tags

Reviewed
Změněno: 15/7/2013 13:11, Dana Nesnídalová

Abstract

V originále

Kapitola popisuje metodiku a teoretické zázemí pro analýzu a hodnocení vzdělávacích situací ve výuce. Pozornost je zaměřena na problematiku rozvíjení kompetencí ve vztahu k učivu. S ohledem na ústřední úlohu pojmů – konceptů – v kurikulu a ve výuce je zde charakterizována metodika tzv. konceptové analýzy výuky. V druhé části kapitoly jsou představeny postupy pro analýzu kvality výukových situací a je zde uveden systém kategorií pro posuzování jejich kvality.

In English

This chapter describes the methodology and theoretical background for analysis and evaluation of teaching/learning situations in instruction. It focuses on the issue of developing competencies in relation to subject matter. With respect to the central role of terms, concepts, in curriculum and in instruction, we characterize methodology for so called concept analysis of instruction. In the second part of the chapter we introduce the procedure for analysis of quality of teaching/learning situations. A system of categories for evaluation of quality of teaching/learning situations is also described.