Detailed Information on Publication Record
2011
Videostudie: výzkum výuky založený na analýze videozáznamu
JANÍK, Tomáš, Jindřich LUKAVSKÝ, Eva MINAŘÍKOVÁ, Petr NAJVAR, Michaela PÍŠOVÁ et. al.Basic information
Original name
Videostudie: výzkum výuky založený na analýze videozáznamu
Name in Czech
Videostudie: výzkum výuky založený na analýze videozáznamu
Name (in English)
Video study: research on instruction based on video recordings
Authors
JANÍK, Tomáš (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution), Jindřich LUKAVSKÝ (203 Czech Republic), Eva MINAŘÍKOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution), Petr NAJVAR (203 Czech Republic, belonging to the institution), Michaela PÍŠOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution) and Jan SLAVÍK (203 Czech Republic)
Edition
1. vyd. Praha, Janík, T., Slavík, J., & Najvar, P. et al. Kurikulární reforma na gymnáziích: od virtuálních hospitací k videostudiím, p. 88-113, 26 pp. Výzkumná zpráva, 2011
Publisher
Národní ústav pro vzdělávání
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Kapitola resp. kapitoly v odborné knize
Field of Study
50300 5.3 Education
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
Publication form
printed version "print"
RIV identification code
RIV/00216224:14410/11:00053617
Organization unit
Faculty of Education
ISBN
978-80-904966-6-8
Keywords (in Czech)
hospitace; kurikulární reforma; videostudie; výzkum
Keywords in English
hospitation; curricular reform; video study; research
Tags
Reviewed
Změněno: 15/7/2013 13:11, Dana Nesnídalová
V originále
Kapitola popisuje metodiku a teoretické zázemí pro analýzu a hodnocení vzdělávacích situací ve výuce. Pozornost je zaměřena na problematiku rozvíjení kompetencí ve vztahu k učivu. S ohledem na ústřední úlohu pojmů – konceptů – v kurikulu a ve výuce je zde charakterizována metodika tzv. konceptové analýzy výuky. V druhé části kapitoly jsou představeny postupy pro analýzu kvality výukových situací a je zde uveden systém kategorií pro posuzování jejich kvality.
In English
This chapter describes the methodology and theoretical background for analysis and evaluation of teaching/learning situations in instruction. It focuses on the issue of developing competencies in relation to subject matter. With respect to the central role of terms, concepts, in curriculum and in instruction, we characterize methodology for so called concept analysis of instruction. In the second part of the chapter we introduce the procedure for analysis of quality of teaching/learning situations. A system of categories for evaluation of quality of teaching/learning situations is also described.