PROKOPOVÁ, Alice. Osobnost učitele – některé psychodynamické souvislosti (TEACHER PERSONALITY – SELECTED PSYCHODYNAMIC ASPECTS). In Sapere Aude 2011 - Evropské a české vzdělávání. Hradec Králové: MAGNANIMITAS, 2011, p. 625-632. ISBN 978-80-904877-2-7.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Osobnost učitele – některé psychodynamické souvislosti
Name in Czech Osobnost učitele – některé psychodynamické souvislosti
Name (in English) TEACHER PERSONALITY – SELECTED PSYCHODYNAMIC ASPECTS
Authors PROKOPOVÁ, Alice (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition Hradec Králové, Sapere Aude 2011 - Evropské a české vzdělávání, p. 625-632, 8 pp. 2011.
Publisher MAGNANIMITAS
Other information
Original language Czech
Type of outcome Proceedings paper
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW URL
RIV identification code RIV/00216224:14410/11:00053658
Organization unit Faculty of Education
ISBN 978-80-904877-2-7
Keywords (in Czech) pomáhající profese; sebereflexe; osobnostní zralost; autoritářství; sociální zkušenost
Keywords in English helping profession; self-reflexion; personality maturity; authoritarianism; social experience
Changed by Changed by: RNDr. Mgr. Alice Prokopová, Ph.D., učo 1247. Changed: 1/2/2012 21:17.
Abstract
Příspěvek se zabývá výzkumem osobnostního rozměru pedagogické profese. Uvádíme některé souvislosti specifických psychických úskalí tohoto povolání. Teoretický rámec tvoří psychodynamické pojetí osobnosti. Klíčovým momentem se v tomto kontextu jeví prohloubení sebereflexe, významným momentem je veškerá sociální zkušenost studentů učitelství, kterou získají během své pregraduální přípravy. Příspěvek uzavírají autentické reflexe studentů po absolvování sebezkušenostních skupin; jsou to momenty, které studenti považovali za subjektivně významné. Tyto reflexe jsou ilustrací konkrétních změn ve smyslu emoční korektivní zkušenosti.
Abstract (in English)
This is a contribution on research personality aspects of pedagogical profession. Some specific psychological risks of this profession are considered. Theoretical framework is based on psychodynamic conception of personality. The key aspects are a deep self-reflection and social experience of pedagogy students, gained during their pregradual preparation. Authentic students reflexions after self-experience group – the subjectively important moments - are included. These reflection illustrate specific changes within the corrective emotional experience.
Links
MSM0021622421, plan (intention)Name: Škola a zdraví pro 21. století
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, School and Health for the 21st Century
PrintDisplayed: 2/6/2024 07:01