2011
KNOWLEDGE, ATTITUDES AND AWARENESS OF SECONDARY SCHOOL STUDENTS ABOUT PHENOMENON OF MENTAL ANOREXIA AND MENTAL BULIMIA
PROCHÁZKOVÁ, Lenka a Marta NĚMEČKOVÁZákladní údaje
Originální název
KNOWLEDGE, ATTITUDES AND AWARENESS OF SECONDARY SCHOOL STUDENTS ABOUT PHENOMENON OF MENTAL ANOREXIA AND MENTAL BULIMIA
Název česky
Znalosti, postoje a informovanost středoškolských studentů o fenoménu mentální anorexie a mentální bulimie
Autoři
PROCHÁZKOVÁ, Lenka (203 Česká republika, garant, domácí) a Marta NĚMEČKOVÁ (203 Česká republika)
Vydání
1. vyd. Brno, SCHOOL AND HEALTH 21 Health Education: Initiatives for Educational Areas, od s. 167-175, 9 s. 2011
Nakladatel
Masarykova univerzita
Další údaje
Jazyk
angličtina
Typ výsledku
Stať ve sborníku
Obor
50300 5.3 Education
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání
tištěná verze "print"
Kód RIV
RIV/00216224:14410/11:00053688
Organizační jednotka
Pedagogická fakulta
ISBN
978-80-210-5524-7
Klíčová slova česky
poruchy příjmu potravy; mentální anorexie; mentální bulimie; dotazník;
Klíčová slova anglicky
food intake disorders; mental anorexia; mental bulimia; questionnaire;
Příznaky
Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 3. 3. 2013 14:17, PhDr. Mgr. Lenka Adámková, Ph.D.
V originále
Eating disorders is the summary designation of one of the most frequent and serious psychosomatic diseases of mainly young girls with serious consequences for physical, psychic and social quality of health. This paper describes the level of awareness of the secondary school students in Tábor concerning the issue of the eating disorders established through the anonymous questionnaire investigation extended by the structured interview. Objective of the research survey was inter alia to evaluate answers to the questions, whether or not the students are informed at schools about theeating disorders, whether or not are they satisfied with their appearance, whether or not do they have any experience of the slimming diets, etc. The research also accommodated establishment of knowledge, comparison of knowledge and attitudes by sex as well as mapping of the information needs of secondary school students in the field of continuing/further education.
Česky
Poruchy příjmu potravy je souhrnné označení pro jedno z nejčastějších a nejzávažnějších psychosomatických onemocnění zejména mladých dívek s těžkými důsledky na fyzickou, psychickou i sociální kvalitu zdraví. Mentální anorexie a mentální bulimie, které tvoří nejzřetelnější vymezení poruch příjmu potravy, se projevují základními symptomy, které mají logický vývoj, biologický, sociální a osobní význam. Pro mentální anorexii je charakteristické záměrné snižování tělesné hmotnosti, kdežto mentální bulimie je porucha, kterou především charakterizují opakující se záchvaty přejídání, spojené s přehnanou kontrolou tělesné hmotnosti. Příspěvek popisuje úroveň informovanosti studentů středních škol v Táboře o problematice poruch příjmu potravy, jež byla zjišťována anonymním dotazníkovým šetřením doplněným o strukturované interview. Cílem výzkumného šetření bylo mimo jiné vyhodnotit odpovědi na otázky, jsou-li studenti ve školách informováni o poruchách příjmu potravy, zda jsou spokojeni se svým vzhledem, mají-li zkušenosti s dietou za účelem snížení tělesné váhy, atd. Součástí výzkumu bylo zjištění vědomostí, srovnání znalostí a postojů dle pohlaví studentů, ale také zmapování informačních potřeb studentů a středních škol v oblasti dalšího vzdělávání.