BLAHUTKOVÁ, Marie and Evžen ŘEHULKA. Use of Coping Strategies Based on Physical Activities on Stress Elimination in School Environment. In Research Editorial Board MU. Scool and Health Health Education:International Experiences. první. Brno: Masarykova univerzita, 2010, p. 169-176. ISBN 978-80-210-5398-4.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Use of Coping Strategies Based on Physical Activities on Stress Elimination in School Environment
Name in Czech Využití copingových strategií s náplní pohybových aktivit při odbourávání stresu ve školním prostředí
Authors BLAHUTKOVÁ, Marie (203 Czech Republic, guarantor) and Evžen ŘEHULKA (203 Czech Republic, belonging to the institution).
Edition první. Brno, Scool and Health Health Education:International Experiences, p. 169-176, 8 pp. 2010.
Publisher Masarykova univerzita
Other information
Original language English
Type of outcome Proceedings paper
Field of Study 50100 5.1 Psychology and cognitive sciences
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
RIV identification code RIV/00216224:14510/10:00053768
Organization unit Faculty of Sports Studies
ISBN 978-80-210-5398-4
Keywords (in Czech) duševní zdraví pohyb kvalita života stres copingové strategie
Keywords in English mental health movement quality of life stress coping strategies
Tags rivok
Tags International impact, Reviewed
Changed by Changed by: doc. PaedDr. Marie Blahutková, Ph.D., učo 614. Changed: 2/11/2011 14:13.
Abstract
As we have have testified in our research, the level of stress in the school environment directly influences all its participants. Adults are influenced in different periods and with higher intensity than children. Teachers have proved a high level of stress in this research. As an outcome of the proposed and applied methods we have learnt it is necessary to respect the offered help by means of selected physical activities according to the specialisation of every single person, i.e. with the individual approach. Special sets of physical activities have been built up from the proposed methods and we may divide them into three basic areas – sports physical activities, psychomotricity and its alternatives and kinesiotherapy and its alternatives. It depends on every particular person as well as on his/her stress level. In adults we have proved the positive effect of all mentioned variants, whereas in children only psychomotricity and kinesiontherapy showed positive impact.
Abstract (in Czech)
Jak jsme prokázali v našem výzkumném šetření, míra stresu ve školním prostředí přímo působí na všechny jeho účastníky. Na dospělé v jiném období a s vyšší intenzitou než na děti, přitom učitelé v tomto šetření prokazují vysokou míru rizika. Z navrhovaných a posléze aplikovaných metod jsme zjistili, že je nutné respektovat nabízenou pomoc formou vybraných pohybových aktivit dle zaměření jednotlivce, tedy individuálně. Z navrhovaných metod jsou sestaveny nabídky, které spadají do tří základních okruhů – sportovně pohybová aktivita, psychomotorika a její varianty, kinezioterapie a její varianty. Závisí na jednotlivci i na hladině stresu, kterou člověk vykazuje. U dospělých se nám osvědčily všechny zmíněné varianty, u dětí pouze psychomotorika a kinezioterapie.
Links
MSM0021622421, plan (intention)Name: Škola a zdraví pro 21. století
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, School and Health for the 21st Century
PrintDisplayed: 24/5/2024 18:53