2011
Rome I Regulation and the Law Applicable to Internet-Related Consumer Contracts
KYSELOVSKÁ, TerezaZákladní údaje
Originální název
Rome I Regulation and the Law Applicable to Internet-Related Consumer Contracts
Název česky
Nařízení Řím I a právo rozhodné pro online spotřebitelské smlouvy
Autoři
KYSELOVSKÁ, Tereza (203 Česká republika, garant, domácí)
Vydání
1. vyd. Györ, Az állam és jog alapvető értékei II. Győr : Széchenyi István Egyetem Állam - és Jogtudományi Doktori Iskola, od s. 92-97, 196 s. 2011
Nakladatel
Széchenyi István Egyetem Állam - és Jogtudományi Doktori Iskola
Další údaje
Jazyk
angličtina
Typ výsledku
Stať ve sborníku
Obor
50500 5.5 Law
Stát vydavatele
Maďarsko
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání
tištěná verze "print"
Kód RIV
RIV/00216224:14220/11:00053866
Organizační jednotka
Právnická fakulta
ISBN
978-963-7175-60-2
Klíčová slova česky
Nařízení Řím I; právo rozhodné;spotřebitelské smlouvy; internet; zaměřování činnosti
Klíčová slova anglicky
Rome I regulation;law applicable; consumer contracts; internet;directing of activities
Štítky
Změněno: 1. 2. 2023 11:26, doc. JUDr. Tereza Kyselovská, Ph.D.
Anotace
V originále
Protection of weaker party in contractual process is one of the fundamental values of the law of contract. The connecting factor for internet-related consumer contracts in harmonized European legal norms can be described as from “specific invitation or advertising” to “international targeting”. The choice of law rules for consumer contracts must be clear, predictable and provide efficient protection for consumers who contract electronically. According to Rome I Regulation the law of consumer’s habitual residence applies to all consumer contracts. Careful consideration should be given to term “directing such activities”. This connecting factor is of little use in electronic consumer contracts unless it is clearly defined. The analyzed hypothesis of this contribution is following: The conditions upon which the choice of law rules for consumer contracts operates are not sufficient to consumer contracts concluded by means of electronic commerce. This hypothesis will be analyzed on doctrinal approaches and current case-law concerning online consumer contracts.