k 2011

Komunikační přístup ve výuce cizích jazyků: záležitost politických dokumentů či reálné praxe?

NAJVAROVÁ, Veronika a Petr NAJVAR

Základní údaje

Originální název

Komunikační přístup ve výuce cizích jazyků: záležitost politických dokumentů či reálné praxe?

Název česky

Komunikační přístup ve výuce cizích jazyků: záležitost politických dokumentů či reálné praxe?

Název anglicky

The communicative approach to the teaching of foreign languages: a matter of curricular documents or teaching practice?

Vydání

Škola - statický element v sociálnej dynamike, 2011

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Prezentace na konferencích

Obor

50300 5.3 Education

Stát vydavatele

Slovensko

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Organizační jednotka

Pedagogická fakulta

Klíčová slova česky

komunikační přístup; mateřský jazyk; cílový jazyk; vyučování; učení; 1. stupeň ZŠ; 2. stupeň ZŠ

Klíčová slova anglicky

the communicative approach; mother tongue; target language; teaching; learning; English as a second language; primary school; lower-secondary school

Příznaky

Recenzováno
Změněno: 6. 1. 2012 12:26, Mgr. Veronika Najvarová, Ph.D.

Anotace

V originále

V současné době je paradigmatem, které jednoznačně dominuje politickým diskusím o výuce cizích jazyků, paradigma komunikační, a to nejen na úrovni českých kurikulárních dokumentů, ale i evropských doporučení. Prezentovaná výzkumná sonda si kladla za cíl prozkoumat míru komunikativnosti diskurzu ve výuce anglickému jazyku na prvním i druhém stupni základních škol v České republice. Využita byla data pořízená v rámci CPV videostudie, v rámci kterého je v letech 2006 – 2011 s oporou o videozáznamy reálné výuky prováděn výzkum realizovaného kurikula. Klíčovým vztahem, na nějž se analýzy zaměřily, je vztah mateřského a cílového jazyka ve výuce angličtiny. Výsledky ukazují, že navzdory proklamacím v politických dokumentech se komunikační přístup do reálné praxe na základních školách příliš nepromítá.

Anglicky

The paradigm that is prominent in political discussions about teaching languages in the Czech Republic today, is the communicative paradigm. It is apparent in Czech curricular documents as well as in European ‘recommendations’. The aim of the presented research project was to investigate the ‘communicativeness’ of the discourse of teaching English on primary and lower-secondary level in the Czech Republic. We worked with data collected in 2006 and 2011 within the CPV Videos Study of English as a second language project. Video data of every-day teaching allow us to analyse the realised form of curriculum. The focus of the presented analysis is the relationship between mother and target language in foreign language teaching, which we see as one of the key indicators of the ‘communicativeness’ of instruction. The results indicate that contrary to proclamations stated in political documents the communicative approach is not prominent in the praxis at basic schools.

Návaznosti

GAP407/11/0234, projekt VaV
Název: Učitel - expert: jeho charakteristiky a determinanty profesního rozvoje (na pozadí cizojazyčné výuky)
Investor: Grantová agentura ČR, Učitel-expert: jeho charakteristiky a determinanty profesního rozvoje (na pozadí cizojazyčné výuky)