2011
Komunikační přístup ve výuce cizích jazyků: záležitost politických dokumentů či reálné praxe?
NAJVAROVÁ, Veronika a Petr NAJVARZákladní údaje
Originální název
Komunikační přístup ve výuce cizích jazyků: záležitost politických dokumentů či reálné praxe?
Název česky
Komunikační přístup ve výuce cizích jazyků: záležitost politických dokumentů či reálné praxe?
Název anglicky
The communicative approach to the teaching of foreign languages: a matter of curricular documents or teaching practice?
Autoři
Vydání
Škola - statický element v sociálnej dynamike, 2011
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Prezentace na konferencích
Obor
50300 5.3 Education
Stát vydavatele
Slovensko
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Organizační jednotka
Pedagogická fakulta
Klíčová slova česky
komunikační přístup; mateřský jazyk; cílový jazyk; vyučování; učení; 1. stupeň ZŠ; 2. stupeň ZŠ
Klíčová slova anglicky
the communicative approach; mother tongue; target language; teaching; learning; English as a second language; primary school; lower-secondary school
Příznaky
Recenzováno
Změněno: 6. 1. 2012 12:26, Mgr. Veronika Najvarová, Ph.D.
V originále
V současné době je paradigmatem, které jednoznačně dominuje politickým diskusím o výuce cizích jazyků, paradigma komunikační, a to nejen na úrovni českých kurikulárních dokumentů, ale i evropských doporučení. Prezentovaná výzkumná sonda si kladla za cíl prozkoumat míru komunikativnosti diskurzu ve výuce anglickému jazyku na prvním i druhém stupni základních škol v České republice. Využita byla data pořízená v rámci CPV videostudie, v rámci kterého je v letech 2006 – 2011 s oporou o videozáznamy reálné výuky prováděn výzkum realizovaného kurikula. Klíčovým vztahem, na nějž se analýzy zaměřily, je vztah mateřského a cílového jazyka ve výuce angličtiny. Výsledky ukazují, že navzdory proklamacím v politických dokumentech se komunikační přístup do reálné praxe na základních školách příliš nepromítá.
Anglicky
The paradigm that is prominent in political discussions about teaching languages in the Czech Republic today, is the communicative paradigm. It is apparent in Czech curricular documents as well as in European ‘recommendations’. The aim of the presented research project was to investigate the ‘communicativeness’ of the discourse of teaching English on primary and lower-secondary level in the Czech Republic. We worked with data collected in 2006 and 2011 within the CPV Videos Study of English as a second language project. Video data of every-day teaching allow us to analyse the realised form of curriculum. The focus of the presented analysis is the relationship between mother and target language in foreign language teaching, which we see as one of the key indicators of the ‘communicativeness’ of instruction. The results indicate that contrary to proclamations stated in political documents the communicative approach is not prominent in the praxis at basic schools.
Návaznosti
GAP407/11/0234, projekt VaV |
|