2011
Analýza volných asociací na pojmy „problémový žák“ a „žák s problémem“.
ŠKUBALOVÁ, TerezaBasic information
Original name
Analýza volných asociací na pojmy „problémový žák“ a „žák s problémem“.
Authors
Edition
19. výroční konference České asociace pedagogického výzkumu. 2011
Other information
Type of outcome
Presentations at conferences
Confidentiality degree
is not subject to a state or trade secret
Organization unit
Faculty of Education
Keywords (in Czech)
sociální reprezentace; systemický a narativní přístup; pomáhající; volné asociace
Changed: 13/11/2011 19:08, Mgr. Tereza Škubalová, Ph.D.
Abstract
In the original language
Poster se teoreticky věnuje pojmu „problémový žák“ a zabývá se jím, jako součástí diskurzivně utvářené sociální reprezentace. Cílem výzkumu bylo zjistit, k jakým významovým posunům může docházet u asociací studujících učitelství v prvním ročníku k pojmu „problémového žáka“ a k externalizujícímu pojmu „žák s problémem“. Příspěvek diskutuje možnosti uplatnění systemického a narativního přístupu v uvažování o „žáku s problémem“. Plakátové sdělení představuje využití kvantitativních a kvalitativních postupů při analýze volných asociací (N 772). Výsledky ukazují například, že „problémový žák“ je vnímán spíše jako intencionální aktivní činitel, jehož činnost je nežádoucí a zároveň naléhavě vztahována ke kompetencím učitele/ky. „Žák s problémem“ je zachycován v konotacích toho, jemuž se něco děje, či je zařazen do diagnostické kategorie. Na rozdíl od „problémového žáka“ podněcuje empatii a pátrání po vlivech, které by na něj mohly působit. Zároveň je mu však upírána aktivita a schopnost jednat.