2011
Remaking Robot. Od mýtu technického pokroku k subverzním stratgeiím posthumanismu
HORÁKOVÁ, JanaZákladní údaje
Originální název
Remaking Robot. Od mýtu technického pokroku k subverzním stratgeiím posthumanismu
Název česky
Remaking Robot. Od mýtu technického pokroku k subverzním stratgeiím posthumanismu
Název anglicky
Remaking Robot. From Myth of the Technological Progress to Subversive Strategies of Posthumanism
Autoři
HORÁKOVÁ, Jana (203 Česká republika, garant, domácí)
Vydání
1. vyd. Bratislava, Umelá inteligencia a kognitívna veda III, od s. 81-96, 16 s. Umělá inteligencia a kognitívna veda, 2011
Nakladatel
Slovenská technická univerzita v Bratislavě
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Kapitola resp. kapitoly v odborné knize
Obor
Umění, architektura, kulturní dědictví
Stát vydavatele
Slovensko
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání
tištěná verze "print"
Kód RIV
RIV/00216224:14210/11:00054122
Organizační jednotka
Filozofická fakulta
ISBN
978-80-227-3542-1
Klíčová slova česky
Robot jako remake; robot jako kýč; remaking robot; robot jako klišé; remaking robot into the Myth; remaking robot into the Art; subverzní strategie robotnického umění
Klíčová slova anglicky
Robot as remake; robot as kitsch; remaking robot ; robot as cliché; remaking robot into the Myth; remaking robot into the Art; subversive strategies of robotic art
Štítky
Příznaky
Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 12. 4. 2014 18:40, doc. Mgr. Jana Horáková, Ph.D.
V originále
Příspěvek je věnován robotovi jako figuře modernistického mýtu pokroku. Z této perspektivy budeme sledovat Čapkovy roboty ve hře R.U.R. a jejich následovníky v oblasti robotického umění. Robot v umění už neznamená to stejné co na začátku 20. století, ale jeho funkce je stále táž: Umožňuje artikulovat problémy sociální, politické, ale i obecně lidské. Robotické umění stále funguje jako kritický, satirický a subverzní nástroj užívaný umělci k vyvažování tendencí dominujících naší kultuře, ve které stroje, tentokrát informační a komunikační technologie, hrají možná ještě větší roli než tomu bylo na začátku století.
Anglicky
The chapter is dedicated to the robot as a figure of modernist myth of progress. From this perspective we will look at both robots in Karel Čapeks play R.U.R. and their successors in robotic art. The robot in art does not mean anymore the same thing as in the beginning of the 20th century, but his function remaining the same: He enable us to articulate social, political and generally human problems. The robotic art is a counterbalance for dominant tendencies in our culture, in which machines, this time information and communication technologies, play even more important role then in the before.
Návaznosti
LC544, projekt VaV |
|