2011
The Aura of Remembering
HORÁKOVÁ, JanaZákladní údaje
Originální název
The Aura of Remembering
Název česky
Aura vzpomínek
Autoři
HORÁKOVÁ, Jana (203 Česká republika, garant, domácí)
Vydání
Media-Performance 3 Memory, 2011
Další údaje
Jazyk
angličtina
Typ výsledku
Prezentace na konferencích
Obor
Umění, architektura, kulturní dědictví
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Odkazy
Kód RIV
RIV/00216224:14210/11:00054131
Organizační jednotka
Filozofická fakulta
Klíčová slova česky
paměť; vzpomínky; aura
Klíčová slova anglicky
memory; remembering; aura
Štítky
Příznaky
Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 10. 4. 2012 14:00, Mgr. Petra Georgala
V originále
Abstract “What served in place of the photograph, before the camera’s invention? The expected answer is the engraving, the drawing, the painting. The more revealing answer might be: memory. What photographs do out there in space was previously done with reflection.” John Berger: About Looking, 1980. In my presentation, I follow ways of transposition and appropriation of Benjamin’s notions of reproduction and especially aura in a new media discourse. The ways in which Walter Benjamin’s concepts are transferred into the new media discourse will be illustrated by the question of translation understood as a result of relocation and by characteristics of the field of digital media memory, which is replacing historical knowledge and awareness. I claim that the aura of the artwork has not disappeared even as categories like original and copy have lost their relevance in the age of digital media, but it has transformed itself and has become part of new creative methods as are re-enactments. In the text On Some Motifs in Baudelaire (1939) Benjamin defines aura in close relation with memory functions, recollection, remembrance, and especially with “mémoire involontaire”. Thus I interpret aura not necessarily as a quality of certain media or artifacts, but as an ability, or disability to gain an auratic experience. The video made by Michael Bielicky, Crossings: The Last Passage of Walter Benjamin (2000) is a piece of media arts, which establishes its meaning by references to an auratic experience through re-enactment, to the cult of remembering in which the aura hides itself.
Česky
„Co plnilo funkci fotografie před vynálezem fotoaparátu? Standardní odpověď zní: rytina, kresba, malba. Ovšem poučenější odpověď: paměť. Úkol, který dnes fotografie plní ve vnějším světě, byl dříve vykonáván myšlenkově.“ John Berger: O pohledu, 2009. Ve svém příspěvku sleduji způsoby transformace a apropriace Benjaminových pojmů reprodukce a aura v diskurzu nových médií. Způsoby, kterými jsou Benjaminovy pojmy přemístěny do diskurzu nových médií budou ilustrovány na problematice překladu chápaného jako výsledek přemístění a skrze charakteristiku paměti nových digitálních médií, která nahrazuje historické vědění a vědomí. Výchozím bodem mé argumentace je tvrzení, že aura nezmizela ani v situaci, kdy ve věku digitálních médií kategorie jako originál a kopie ztratily relevanci, ale transformovala se a stala se součástí nové kreativní praxe. V textu O některých motivech u Baudelaira (1939) Benjamin definuje auru v těsném vztahu k funkcím paměti, zpřítomnění, vzpomínání, a zejména k „mémoire involontaire“, paměti, která je mimovolná. Proto interpretuji auru nikoli jako vlastnost určitého média nebo artefaktu, ale skrze možnost nebo nemožnost učinit auratickou zkušenost. Video Michaela Bielického Crossings: The Last Passage of Walter Benjamin (2000) bude prezentováno jako příklad mediálního díla poukazujícího k auratické zkušenosti opakovaných akcí (reenactments), ke kultu vzpomínání, v němž se aura ukryla.
Návaznosti
LC544, projekt VaV |
|