k 2011

Nákupní centra na okraji Brna: nákupní spád a vybrané aspekty nákupního chování

KUNC, Josef and Petr TONEV

Basic information

Original name

Nákupní centra na okraji Brna: nákupní spád a vybrané aspekty nákupního chování

Name in Czech

Nákupní centra na okraji Brna: nákupní spád a vybrané aspekty nákupního chování

Name (in English)

Shopping centres on the Brno outskirts: retail gravity model and selected aspects of shopping habits

Authors

KUNC, Josef (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution) and Petr TONEV (203 Czech Republic, belonging to the institution)

Edition

XVI. česko-slovenský geografický akademický seminář Časoprostorové změny regionálních struktur ČR a SR, 2011

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Prezentace na konferencích

Field of Study

Earth magnetism, geodesy, geography

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

RIV identification code

RIV/00216224:14560/11:00049499

Organization unit

Faculty of Economics and Administration

Keywords (in Czech)

nákupní centra; nákupní spád; nákupní chování; brněnská aglomerace

Keywords in English

shopping centres; retail gravity model; shopping habits; Brno agglomeration
Změněno: 7/12/2011 13:34, doc. RNDr. Josef Kunc, Ph.D.

Abstract

V originále

Vstup nadnárodních maloobchodních řetězců na český trh je jedním ze „symbolů“ transformace hospodářství po roce 1990. Spolu s jejich vstupem začala etapa vytváření se zcela nové maloobchodní sítě. Došlo k zásadnímu posunu v kultuře nakupování u několika generací, trávení volného času v nákupních a zábavních centrech se stalo trendovou záležitostí. Velká nákupní centra mají tendenci vznikat především na okrajích měst (až na výjimky), kde se mohou plošně rozrůstat. Jejich spádové oblasti dosahují několika desítek kilometrů, v případě některých gigantů lze hovořit již o řádu sta kilometrů. V našem příspěvku se zabýváme aktuálními trendy v preferencích nákupního spádu a vybraných nákupních zvyklostí obyvatel volněji vymezené brněnské aglomerace v případě návštěv nákupních center na okraji města. Výsledky a hodnocení jsou podloženy rozsáhlým terénním šetřením v obcích v zázemí Brna.

In English

The entry of multinational retail chain stores to the czech market is one from the symbols of being transformed economy. Forming of new retail network is connected with the entry of chain stores. It happened to fundamental shift in shopping culture by several generations and spending free time in shopping centres became a trendy matter. The goal of our contribution is to assess current trendy preferences of retail gravity models and shopping habits of Brno agglomeration inhabitants.

Links

IAA301670901, research and development project
Name: Časoprostorová organizace denních urbánních systémů: analýza a hodnocení vybraných procesů
Investor: Academy of Sciences of the Czech Republic, Spatio-temporal organization of daily urban systems: analysis and assessment of selected regions