Detailed Information on Publication Record
2011
Podpora reformy
KNECHT, PetrBasic information
Original name
Podpora reformy
Name (in English)
Support of the reform
Authors
KNECHT, Petr (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)
Edition
1. vyd. Praha, Knecht, P., Šumavská, G. Moderní odborná škola. Názory učitelů pilotních škol na kurikulární reformu. p. 44-54, 11 pp. Kurikulum S, 2011
Publisher
Národní ústav pro vzdělávání, školské poradenské zařízení a zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků.
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Kapitola resp. kapitoly v odborné knize
Field of Study
50300 5.3 Education
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
Publication form
printed version "print"
RIV identification code
RIV/00216224:14410/11:00054355
Organization unit
Faculty of Education
ISBN
978-80-86856-96-4
Keywords (in Czech)
kurikulární reforma; střední odborné vzdělávání; výzkum; školní vzdělávací program
Keywords in English
curriculum reform; vocational education; research; School Educational Programmes
Tags
Reviewed
Změněno: 8/3/2013 08:41, doc. Mgr. Petr Knecht, Ph.D.
V originále
Publikace pojednává o reformě kurikula odborného vzdělávání. Hlavní pozornost je zaměřena na problémy spojené se zaváděním (implementací) kurikulární reformy do praxe ve školách. V kapitole jsou prezentovány výsledky výzkumného šetření, které spočívalo v realizaci řízených rozhovorů vedených s řediteli, koordinátory tvorby ŠVP a řadovými učiteli na pilotních středních odborných školách a středních odborných učilištích. V souvislosti s očekávanou podporou je možné konstatovat, že učitelé na pilotních školách vnímají jako akutní následující problémy: neustálé změny vzdělávací politiky, neujasněnou roli institucí zapojených do realizace a evaluace kurikulární reformy, nízkou informační podporu veřejnosti a zejména rodičů, systematicky nekoordinované vzdělávání učitelů, limitované množství finančních prostředků na zajištění výuky a nedostatky v obsahu RVP.
In English
The chapter concentrates on the curricular reform of vocational education in the Czech Republic. The main focus lies in the problems of implementing curriculum into practice in schools. In the chapter, findings of a research project are presented, that consisted of a series of structured interviews with headmasters, SEP coordinators and teachers at pilot secondary vocational schools. Concerning the support that schools expect in connection with the reform, pilot-school teachers perceive the following problems: lack of monetary resources to support teaching, deficiencies in the coordination of in-service teacher education, inadequacies in informing the public and especially the parents, unclear role that various institutions are to play in realising and evaluating the curricular reform, unceasing changes in educational policies and deficiencies in the content of the Framework Educational Programme.