RABUŠICOVÁ, Milada, Lenka KAMANOVÁ and Kateřina PEVNÁ. Mezigenerační učení v rodině a rodinný kontext (Intergenerational Learning in the Family and Family Context). In Konference České asociace pedagogického výzkumu. 2011.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Mezigenerační učení v rodině a rodinný kontext
Name in Czech Mezigenerační učení v rodině a rodinný kontext
Name (in English) Intergenerational Learning in the Family and Family Context
Authors RABUŠICOVÁ, Milada (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution), Lenka KAMANOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution) and Kateřina PEVNÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution).
Edition Konference České asociace pedagogického výzkumu, 2011.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Presentations at conferences
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
RIV identification code RIV/00216224:14210/11:00050281
Organization unit Faculty of Arts
Keywords (in Czech) mezigenerační učení v rodině; rodinný edukátor; role rodinných edukátorů
Keywords in English Intergenerational learning in the family; family educator; role of family educators
Tags rivok
Tags Reviewed
Changed by Changed by: Mgr. Petra Georgala, učo 32967. Changed: 28/3/2012 11:35.
Abstract
V příspěvku se zaměřujeme se na precizaci dosavadních výsledků získaných dotazníkovým šetřením a na jejich další ověřovaní kvalitativní metodologii. Cílovou skupinou jsou třígenerační rodiny. Naše výzkumné nástroje pro práci s rodinami jsou tyto: skupinová a individuální administrace testu rodinného systému (FAST), skupinový a individuální rozhovor se všemi členy rodiny, časový snímek všedního a víkendového dne rodiny, časová osa učeni v různých fázích života a zúčastněné pozorovaní v rodinách. Účelem těchto kombinovaných výzkumných technik je získat detailní obraz mezigeneračního učeni a jeho podmínek ve sledovaných rodinách a vytvořit analytický příběh mezigeneračního učeni v rodině. Dále rozpracováváme tezi o tom, že míra kultury sdíleni (pevnost a sila vztahů) ovlivňuje učení v rodině a vice versa. Výzkumné otázky jsou zaměřeny na obsah a směr mezigeneračního učeni v rodině, kdo v rodině učí koho z hlediska tři generaci, jak je toto učeni přijímáno a za jakých podmínek učení v rodině probíhá.
Abstract (in English)
The paper investigates intergenerational learning in the family in more detail and with the help of new methodology. This stage of research focuses on enhancing the accuracy of the results obtained so far and their further analysis using a methodology which can mediate a deeper understanding of the issues. We intend to elaborate the thesis that the amount of culture of sharing (cohesiveness and strength of family ties) affects learning in the family and vice versa.
Links
GA406/09/0427, research and development projectName: Mezigenerační učení: děti, rodiče a prarodiče v neformálním vzdělávání a v informálním učení
Investor: Czech Science Foundation, Intergenerational Learning: children, parents and grandparents in non-formal education and informal learning
GD406/09/H040, research and development projectName: Škola: výzkum vnitřních procesů a vnějších podmínek jejího fungování
Investor: Czech Science Foundation, School: Research of Internal Processes and External Conditions of its Functioning
PrintDisplayed: 27/5/2024 09:31